Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

Friss hírek

1 1 1 1 1 (5 Értékelés)

A karácsonyi időszak számtalan dolog kavalkádja, nagyon mozgalmas időszak a felnőttek és gyermekek számára. Ha azonban mi magunk, vagy egy családtagunk cukorbeteg, az ünnepeket aggódás és stressz is jellemezheti.

Függetlenül attól, hogy 1-es vagy 2-es típusú cukorbetegségről van szó, nagyon igazságtalan, hogy egyetlen napra sem mehetünk szabadságra ebből a helyzetből, de tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy karácsonykor élvezhessük a családdal és a barátokkal eltöltött időt.

Íme néhány dolog, amit nem árt tudni és amelyre jó, ha felkészülünk:

  • Az izgalmi állapot – főleg gyerekeknél – csökkentheti a vércukorszintet.
  • A stressz emeli a vércukorszintet, ezért mozogjunk sokat. A mozgás csökkenti a stresszt, kalóriát éget el és segít a vércukorszint ellenőrzésében. Kényeztessük magunkat – legyen ez akár egy pihentető fürdő vagy egy jó könyv, szakítsunk időt magunkra, hogy elkerülhessük az ünnep okozta stresszhelyzeteket, és pihenjünk sokat, nehogy fáradtabbak legyünk az ünnepek után, mint előtte.
  • A szokásosnál több evés megemeli a vércukrot, ezért a nagy ebédek és vacsorák után sétáljunk!
  • Próbáljuk az étkezéseket a megszokott időpontokhoz legközelebb tartani, de ha ez csúszik, akkor ne felejtsünk bekapni egy kis rágcsálnivalót.
  • Ne hanyagoljuk el a vércukorszint mérését, sőt, ha többször, vagy a szokásostól eltérő időpontokban eszünk, mérjünk gyakrabban.
  • Tervezzünk előre, és készüljünk fel az ünnepi időszakra elegendő mennyiségű inzulinnal, tesztcsíkkal és/vagy gyógyszerrel.

A karácsonyi vacsora

xmas-dinner

Szénhidráttartalom szempontjából a vasárnapi ebédekhez hasonlítható, néhány további fogással. Ne felejtsük el: nem muszáj mindenből enni, válasszuk ki azokat az ételeket, amelyeket a legjobban szeretünk. Természetesen ha végig szeretnénk enni a teljes menüsort, megtehetjük, de akkor mindenből csak keveset vegyünk. Az étkezések után sétáljunk egyet a családdal vagy a barátokkal, ez mindenkinek jót fog tenni és nem elhanyagolható szempontként anélkül csökkenti a vércukor szintjét, hogy bárki gondolna erre.

Beigli

Szerencsére a cukorbetegeknek sem kell lemondaniuk a beigliről, amely nélkül a Karácsony szinte elképzelhetetlen. Webáruházunkban megrendelhető a nyírfacukorral készült, cukorbetegek által is fogyasztható beigli, mákos, diós, gesztenyés és szilvás töltelékkel. És ha a cukorbetegség mellé lisztérzékenység is párosul, akkor sem szabad szomorkoni, mert a diétás beiglik gluténmentes változatban is kaphatók.

Rágcsálnivalók

xmas-snacks

Szénhidrát-és kalóriatartalomban igen magas rágcsálnivalók helyett készítsünk nyers zöldségekből és alacsony kalóriájú mártásokból tálakat, amelyek gyorsan elkészülnek, és ízük mellett a látványuk is nagyszerű. Legegyszerűbb, ha sárgarépát és különböző színű kaliforniai paprikát, esetleg édes zellerszárat használunk. A zöldségeket alaposan megmossuk, a répát meghámozzuk. A répát és a paprikát ujjnyi vastagságúra felcsíkozzuk egy éles késsel – a paprikát természetesen kimagozzuk, a zellerszárat nem szükséges félbevágni. A zöldségcsíkokat szépen körben elrendezzük egy lapos tányér peremén. Ezután elkészítjük a mártásokat, amelyekbe ezeket a zöldségcsíkokat lehet mártogatni. Szerencsére nálunk a két legegyszerűbben elkészíthető lett a kedvenc, amelyeket nem lehet elrontani: a guacamole (avokádó-mártás) és a márványsajtos-fokhagymás szósz. Ehhez villával nyomkodjunk szét egy kocka márványsajtot, keverjük össze 1-2 gerezd fokhagymával és annyi főzőtejszínnel, hogy krémszerű mártás legyen. Higgyék el, hatalmas sikerük lesz!

Az alkohol

Alcohol-Drinks

Alkohol fogyasztásakor májunk glükózfelszabadító képessége csökken

Ilyenkor lefoglalja egy másik fontos feladata: a vér alkoholtól való megtisztítása. Mivel a glükóztermelés leáll ilyenkor, a cukorbeteg hipoglikémiás állapotba kerülhet. Mindössze 30ml alkohol 2 órán keresztül bomlik le és tisztul ki a szervezetből, tehát a kockázat jóval a pohár kiürítése után is tart még. A hatás több mint 24 órán át is érezhető.

Az alkohol befolyásolja az ítélőképességet

Előfordulhat, hogy nem vesszük észre, ha túlságosan leesett a vércukorszintünk, és nem pótoljuk a szénhidrátot. A körülöttünk lévők könnyen gondolhatják, hogy túl sokat ittunk, és fel sem merül bennük, hogy segítségre van szükségünk. Ezek a helyzetek nagyon veszélyes hipoglikémiás állapot kialakulásához vezethetnek.

Az alkoholos italok tartalmazhatnak szénhidrátot

De ez nem ellensúlyozza az alkohol glükózcsökkentő hatását, ezért nem lehet a teljes szénhidrátfogyasztás részeként kalkulálni vele.

A diabétesz nem jelenti azt, hogy nem fogyaszthatunk alkoholt, de van néhány aranyszabály, amit minden cukorbetegnek be kell tartania:

  • Csak mértékkel igyunk – megfontolandó tanács cukorbetegnek és nem cukorbetegnek egyaránt.
  • Tegyük meg a megfelelő óvintézkedéseket a hipoglikémia elkerülése érdekében – soha ne igyunk alkoholt étkezés előtt, üres gyomorra vagy közvetlenül az inzulin/gyógyszer beadása után. Ha szükséges, csökkentsük az inzulin adagot az étkezés előtt, ha tudjuk, hogy azt követően alkoholt fogunk inni.
  • A legjobb, ha étkezés közben iszunk alkoholt. Ha ez nem lehetséges, akkor is együnk valamilyen rágcsálnivalót az ital mellé.
  • Ha fogyasztottunk alkoholt, akkor lefekvés előtt együnk még valamit, mert az alkohol leviheti a vércukorszintünket alvás közben, és könnyen hipózhatunk. Ez azért is veszélyes, mert az alkohol hatására mélyebben alszunk, így nem biztos, hogy érzékeljük a hipoglikémia figyelmeztető jeleit.

Az ünnepek nemcsak az evésről-ivásról szólnak, hanem a családról és a barátokról is! Használjuk ki ezt az időszakot arra, hogy minél több időt töltsünk szeretteinkkel, csináljunk közös programokat velük és ezeken a különleges napokon az életünkben fontos szerepet betöltő emberekre figyeljünk, ne az ételekre! Ha követjük ezt a stratégiát, az Újévet is lelkiismeret furdalás nélkül, egészségesebben kezdhetjük!

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés