Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

Friss hírek

1 1 1 1 1 (1 Értékelés)

Ahogy az idő egyre hidegebb lesz, és csökken a napsütéses órák száma, a legtöbb emberen eluralkodik a téli a lehangoltság, és mindez természetesen hatással van a cukorbetegségre is. Szerencsére azért vannak olyan technikák, amelyek segítségével leküzdetjük a rossz hangulatot a hidegebb hónapokban is.

A téli lehangoltság nem ugyanolyan, mint a folyamatosan fennálló depresszió.

A szezonális lehangoltság jellemzően októbertől áprilisig tart, és sokan hónapokon keresztül küzdenek vele, ami megnehezíti az egészségükkel kapcsolatos teendők ellátását is.

A rövidebb nappalok, hosszabb éjszakák és a hideg időjárás megnehezítheti a szabadban végzett testmozgást is, hiszen a kellemetlen körülmények miatt sokaknak a kedve is elmegy az egésztől. A borús, szürke idő ellenére mindenképpen törekedni kell arra, hogy naponta legalább tíz percet sétáljunk a szabadban. A kutyatulajdonosoknak könnyebb dolguk van, hiszen a kutyák mindig remek társaságot jelentenek, de persze az is érthető, ha csak a téli testmozgás érdekében nem szerzünk be egy házi kedvencet.

Ha a testmozgáshoz társaságra vágyunk, akkor érdemes feltérképeznünk a lakóhelyünk közelébe működő tornaklubok programjait, amelyek a rendszeres testmozgás mellett még új ismeretségeket is tartogathatnak. A testmozgás növeli az adrenalin szintet, aminek hatására dopamin szabadul fel, amely felvidítja a kedvünket, fájdalomcsillapító hatása van és segít a megfelelő vércukorszint megtartásában is.

Testmozgás nélkül – főleg a téli időszakban – könnyen felszedhetünk felesleges kilókat, magasabb lehet a vérnyomásunk és a vércukorszintünk is. Ezek a változások pedig letargiához, depresszióhoz is vezethetnek. Érdemes megragadni minden alkalmat a testmozgás érdekében, ezért örüljünk, ha esik a hó akkor is, ha nem tudunk síelni vagy korcsolyázni, mert a hólapátolás legalább annyira megmozgat bennünket.

Ha tél, akkor az ünnepekről is szót kell ejteni, hiszen a kerülendő ételek csábítása ilyenkor nagyobb, mint bármikor. Az ünnepek után a felszedett plusz kilók és a rossz vércukorértékek mellett meg kell küzdeni saját bűntudatunkkal is, amely csak fokozza a tél okozta rosszkedvet. A depresszió pedig megváltoztatja a szervezet kémiai egyensúlyát: ilyenkor megnő a vérben lévő kortizol mennyisége – a kortizol a szervezet által stressz hatására kibocsájtott hormon -, amely jelentősen megemelheti a vércukorszintet. A magas vércukorszint miatt pedig nagyobb a depresszió kialakulásának kockázata.

A depressziónak számos, akár ellentétes tünetei is lehetnek: étvágytalanság vagy éppen túlzott étvágy, alvászavar vagy túl nagy alvásigény, kedvtelenség, szomorúság, ingerlékenység, idegesség, lehangoltság. Nagyon gyakori, hogy a cukorbetegek egészségtelen ételekbe fojtják bánatukat, ami további súlynövekedéshez vezet, így érzelmileg és fizikailag is ördögi körbe kerülnek. Fontos tisztában lennünk azzal, hogy ilyen helyzetbe rengetegen kerülnek, nem kell szégyenkeznünk emiatt!

Szilveszter után, amikor elmúlnak az ünnepeket és újból vissza kell zökkennünk a dolgos hétköznapokba, a „minden kezdődik elölről" érzés tovább ronthat a hangulatunkon. Ilyenkor rájövünk, hogy az újévi fogadalmaink csak részben vagy egyáltalán nem fognak teljesülni, az előttünk álló év beláthatatlanul hosszú és mindezt természetesen tovább rontja a cukorbetegséggel való együttélés.

Ilyenkor mindenképpen beszélgessünk el önmagunkkal és gondoljuk át az alábbiakat:

Egy új év kezdete lehetőség és számadás is egyben. Lehetőség az előrelépésre és fejlődésre, és számadás az előző évben elért eredményekről. Ha visszatekintünk az elmúlt egy évre, akkor megbizonyosodhatunk arról, hogy csak rajtunk múlik, képesek vagyunk-e fejlődni és utunkon kitartani. A cukorbetegséggel nem könnyű együtt élni! Még a legjobb párkapcsolatban sem lenne ideális egy ennyire szoros együttlét, hiszen

  • velünk kel és velünk fekszik, sőt gyakran az éjszaka kellős közepén is felzavar minket,
  • nem hagy minket unatkozni, hiszen állandó elfoglaltságot okoz a méréssel, szúrással, szénhidrát számolással,
  • az addig oly élvezetes evés-ivás bonyolult, tudományos kötelező gyakorlattá vált,
  • jelzi, ha bármilyen időjárási front, szél vagy hó közeleg,
  • neki köszönhetően rengeteg új ismerősre teszünk szert, de nem a facebookon, hanem sajnos főleg csak az egészségügyi szakemberek körében,
  • egyetlen pillanatra sem hanyagol el minket, hiszen velünk van otthon, a munkában és még szabadságunk idején is.

A felsorolást még sokáig lehetne folytatni, azonban előbb vagy utóbb minden érintett eljut arra a pontra, hogy elege lesz ebből a helyzetből. Az emberek többsége egyszerűen kiszáll egy ilyen fojtogató kapcsolatból, azonban ebben az esetben erre nincs lehetőség.

De van-e, és ha igen, akkor mi a megoldás?

Talán különösen hangzik, de a régi mondás itt is igaz: Minden rosszban van valami jó, és érdemes is kutatni, hogy hogyan tudunk kitörni az ördögi körből, amelybe időnként mindenki belekerül, aki a diabétesszel él. Ha összehasonlítjuk, hogy milyen volt az életünk a cukorbetegség előtt és azóta, akkor - persze attól függően, hogy honnan nézzük - sok mindent fel lehet sorolni.

Ha a rossz dolgokat nézzük, akkor elmondhatjuk, hogy:

  • Most nem ehetek azt, amit akarok, akkor, amikor akarom!
  • Rengeteg pénzt költök gyógyszerekre, tesztcsíkokra!
  • Állandóan mérnem, szúrnom kell magam!
  • Orvostól orvosig járok, és mindig találnak valami újat
  • Mindenki csak riogat és olyan borzalmakat hallok a cukorbetegségről, amelyek létezéséről korábban nem is tudtam!

De esetleg kereshetnénk jó dolgokat is, mert tényleg vannak. Most, hogy cukorbeteg:

  • Sokkal rendszeresebben és tudatosabban étkezik.
  • Odafigyel arra, hogy egészségesebb ételeket fogyasszon.
  • Kerüli a cukrozott és magas szénhidrát tartalmú ételeket.
  • Több folyadékot iszik.
  • Időnként már ráveszi magát arra is, hogy mozogjon.
  • Folyamatosan figyeli a saját szervezete által küldött üzeneteket, és ezeket megpróbálja értelmezni is.
  • Észreveszi, ha valami gond van, és remélhetőleg rögtön beszél legalább a háziorvosával.
  • Rendszeresen eljár kontroll vizsgálatokra és szűrésekre.

Gondolja végig, és folytassa azokkal a dolgokkal, amik kimaradtak a felsorolásból!

Vagyis összefoglalva sokkal tudatosabb, egészségesebb és felelősségteljesebb életet él!

Ha a cukorbetegség nem lenne ennyire ragaszkodó típus, akkor ez az újfajta, de sokkal jobb életszemlélet sem alakult volna ki.

A cukorbetegségtől nem tudunk megszabadulni, de van lehetőségünk arra, hogy vele együtt is a teljes életet válasszuk. Ennek érdekében sok munkára, önfegyelemre és kitartásra van szükség, de megéri! Ha erre törekszünk és igyekszünk is tenni érte, akkor meglesz az eredménye és a lehangoló téli napokat is könnyebben átvészeljük.

Forduljon bizalommal a Diab-Pont pszichológus szakértőjéhez – Kovács Gabriellához -, aki sok év tapasztalata alapján segít megoldást találni!

Kapcsolódó cikkek:

Síelés cukorbetegen
Tél okozta cukorbeteg-bajok

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés