Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

Friss hírek

1 1 1 1 1 (2 Értékelés)

A legtöbb nő életében a menopauza – vagy ahogy még beszélni szoktunk róla változókor, klimax – egy teljesen természetes folyamat, amely általában a negyvenes években kezdődik és az ötvenes évek végéig zajlik le. Egy változókorban lévő cukorbeteg nő számára azonban igazán jelentős kihívásokat okozhat a klimax és a diabétesz tüneteinek megkülönböztetése, hiszen gyakran nem egyértelmű, hogy azokat mi okozza, így megfelelő kezelésük is odafigyelést igényel.

 A menopauza pszichésen általában megviseli a hölgyeket, de nagyon fontos tudatosítani minden nőben, hogy a nőiességét ez egyáltalán nem befolyásolja.

A fejlett országokban a változókori átlagéletkor 51 év, de előfordul negyven év alatt – ez a korai – vagy hatvan év felett – ez a késői menopauza.

A menopauza nagyon összetett hormonális változás eredménye, amely a szervezetre és a lélekre is hatással van: megváltozik a menstruációs ciklus, hőhullámok, érzelmi hullámvölgyek, alvászavar kísérheti és nem ritka, hogy néhány ezekből a tünetekből a menopauza után is megmarad. A jelentkező tünetek gyakorisága és intenzitása mindenkinél jelentősen eltérhet, alig jelentkező menstruációs ciklusváltozástól akár a teljes szervezeti legyengülést okozó állapotig. Ez utóbbi főleg a petefészek műtéten átesetteknél jellemző.menopause-s5-symptoms

A menopauzát megelőző és az azt követő időszak is további kihívásokat tartogat a cukorbetegséggel élő nők számára. Egyfelől a klimaxot megelőző hormonális változások jelentősen befolyásolhatják a vércukorszintet. Másrészről a menopauza néhány tünete egyforma,  de legalábbis könnyen összetéveszthető a magas vagy alacsony vércukorszintre jellemző tünetekkel, ezért nagyon fontos kideríteni az adott tünet okát mielőtt bármit teszünk. És ha ez még nem lenne elegendő, a cukorbetegség - csakúgy mint a menopauza - növeli a csontritkulás kockázatát, ezért nagyon fontos, hogy a cukorbetegek nők időben megtegyék a szükséges lépéseket csontjaik egészségének megőrzése érdekében. Az alváshiány, függetlenül attól, hogy az a klimaxszal, a stresszel vagy valami mással van összefüggésben, jelentősen rontja a megfelelő vércukorszintet. És végül még egy problémás tény: a menopauza gyakran jár együtt súlygyarapodással, amely szintén megnehezíti a megfelelő vércukorszint fenntartását.

Menopauza és / vagy diabétesz?

Egy változókorban lévő cukorbeteg nő számára nagy kihívást jelent a két állapot tüneteinek megkülönböztetése. Nagyon könnyen összetéveszthető – és gyakran elő is fordul -, hogy a klimax miatt jelentkező hőhullámokat és letörtséget az alacsony vércukorszintnek tudják be. Az éjszakai verejtékezés – ami éjjel jelentkező hőhullám miatt történik - megzavarhatja az alvást, és másnap rendkívüli fáradtságot eredményezhet, amit, tévesen, szintén betudható a túlzottan alacsony vércukorszintnek. Ha ilyenkor többlet kalóriát eszünk a vércukorszint helyreállításához, akkor azzal magas vércukorszintet okozunk, és ha ez rendszeresen megismétlődik, akkor egy idő után testsúlynövekedést eredményez.

A menopauza során lecsökken a szervezet ösztrogén szintje, ami kiválthat, de közvetlenül is okozhat hüvelyi szárazságot, hüvelyi vagy húgyúti fertőzéseket csakúgy, mint a magas vércukorszint. Bár ezek mindegyike jól gyógyítható, a megfelelő kezelés érdekében nagyon fontos, hogy meg tudjuk határozni a fertőzés valódi kiváltó okát. A rendszeres vércukor-önellenőrzés segíthet kideríteni, hogy a tünetek a magas vagy alacsony vércukorszint miatt jelentkeznek-e. Mindenkinek, akinek rendszeresen túlzottan magas a vércukorszintje, mindenekelőtt azt kell rendeznie, és ha szükséges, ehhez az egészségügyi szakemberek segítségét is igénybe kell venni.

A klimax tüneteinek enyhítése

Mi történik akkor, ha a jelentkező tünetek a klimaxnak és nem a diabétesznek köszönhetők? Hogyan lehet cukorbeteg nőként sikeresen kezelni a változó korral együtt járó, olyan, kellemesnek egyáltalán nem mondható jelenségeket, mint a hőhullámok, az éjszakai verejtékezés, a kedvetlenség vagy ingerültség, a hízás vagy a hüvelyi szárazság? A válasz egyrészt a tünetek súlyosságától, másrészt a fennálló cukorbetegség megfelelő vagy nem megfelelő kezelésétől is függ. A rosszul karbantartott cukorbetegeknél sokkal súlyosabbak a szív-és érrendszeri szövődmények, ezért kevésbé alkalmazható náluk hormonterápia.

klimaxhot flash 800x600A klimaxszal járó nagyon gyakori kellemetlenség, a hőhullám csökkentésére először mindig életmódbeli változtatásokat próbáljunk ki. Az alábbiak segíthetnek a változókori átmenet könnyítésében:

  • Maradjon fizikailag aktív (vagy kezdje el, mert sosem késő!)! A rendszeres testmozgás növeli az energiaszintet, jót tesz a hangulatunknak és segít a plusz súly ellen.
  • A feldolgozott és finomított termékek helyett minél több teljes kiőrlésűt fogyasszunk gyümölccsel és zöldséggel kiegészítve, mert ez egyrészt javíthatja vércukorszintünket (és vérnyomásunkat), másrészt növeli a szervezet energiaszintjét.
  • Csak mértékkel vagy egyáltalán ne fogyasszunk alkoholt és koffeint, mivel ezek előidézhetik a hőhullámokat és rontják az alvás minőségét. Figyeljük meg, és hogy ha a csípős ételek is ilyen hatást okoznak, akkor hagyjuk el azok fogyasztását is.
  • Fogyasszunk több hüvelyes zöldséget (babot, borsót), szóját és lenmagot (nagyon odafigyelve szénhidráttartalmukra!), mert ezek olyan fitoösztrogéneket tartalmaznak, amelyek a szervezetben található ösztrogénekhez hasonlóan hatnak. Bár kutatások nem igazolják, többen is arról számoltak be, hogy miután ezeket az élelmiszereket nagyobb mennyiségben fogyasztották a korábbinál, a hőhullámok gyakorisága és intenzitása csökkent.
  • Fogyasszunk megfelelő mennyiségben vitaminokat és ásványi anyagokat, különösképpen a D, E és B-vitaminokra.
  • Gyógyteákkal és megfelelő étrendkiegészítőkkel szintén enyhíthetők a hőhullámok és az éjszakai verejtékezés.

A fent leírt életmódbeli változásokon kívül sok olyan egyszerű módszer is van, amelyekkel elviselhetőbbé válnak a hőhullámok. Ilyenek pl.:

  • Kerüljük az arc környékét melegítő eszközök – pl. hajszárító – használatát.
  • Kerüljük a forró fürdőt, helyette langyos vízben zuhanyozzunk.
  • Igyunk hideg vizet vagy tegyünk jégkockát a poharunkba.
  • Öltözködjünk rétegesen, hogy szükség esetén megszabadulhassunk néhány ruhadarabtól.
  • Alváskor vékony pléddel takarózzunk és hagyjuk nyitva az ablakot.
  • Tegyünk hideg borogatást az arcunkra, ha érezzük, hogy közeledik a hőhullám vagy a verejtékezés.
  • Lélegezzünk mélyeket. Számoljunk tízig belégzéskor, majd ismét tízig számolva fújjuk ki a levegőt lassan. Ezt ismételjük meg tízszer.
  • Ne felejtsük el percre sem, hogy ezek a tünetek egy szép nap elmúlnak!

Hüvelyi és húgyúti tünetek

A klimaxot kísérő ösztrogén-szint csökkenés szárazzá és rugalmatlanná teheti a női nemi szervet, a hüvelyt és a húgycsövet, az utóbbinál rövidülést is okozhat. Ezen változások hatására a szexuális együttlét során csökken a síkosodás, égető érzés, fájdalom, esetenként vérzés jelentkezhet. Gyakrabban alakulhat ki hüvelyi és húgyúti fertőzés is.

Recept nélkül kaphatók síkosítók, amelyek átmenetileg enyhíthetik a hüvelyi szárazságot, azonban nem állítják helyre azokat a változásokat, amelyek az ösztrogéncsökkenésből adódnak.

Léteznek hüvelyi ösztrogénpótló készítmények – tabletták, kenőcsök –, amelyek alkalmazását csak orvosi javaslatra szabad és lehet elkezdeni.

A hüvelyi ösztrogén pótlása csökkentheti a húgyúti fertőzések kockázatát, és szintén csökkenti a vizelési ingert, ami gyakran együtt járó probléma az ösztrogén-szint csökkenéssel.

klimaxhízás
Hízás

Számos ok van, amelyek miatt a nők hajlamosabbak a túlzott testzsír raktározására függetlenül attól, hogy cukorbetegek-e vagy sem. Az izomtömeget növelő férfihormonokkal ellentétben, a női hormonok segítik a zsír lerakódását, amely először a combokon és a fenék részen, majd a hason, a felső testen és végül a karokon történik. II-es típusú cukorbeteg vagy metabolikus szindrómában szenvedő nőknél azonban a hasi részen keletkezik túlzott zsírlerakódás.

A biológiai tényezők mellett bizonyos életmódbeli döntések is elősegítik a túlzott testzsírtömeg kialakulását. Az étkezések kihagyása például hosszútávon hízáshoz vezet, ugyanis ilyenkor a szervezet anyagcseréje lelassul és a bevitt kalóriát hatékonyabban használja fel. A fogyás titka tehát a rendszeres étkezés, amelynek során egészséges, teljes kiőrlésű magvakból készült ételeket, megfelelő mennyiségű gyümölcsöt és zöldséget fogyasztunk, csökkentjük a zsírbevitelt, és kisebb adagokat eszünk.Menopause-and-Diabetes-The-Bittersweet-Truth3

Már 5-6 kg fogyás is rendkívül kedvezően hat a szervezetünkre, hozzásegít a jobb vércukorszint eléréséhez, javítja a vérkeringésünket, vérnyomásunkat és szívünk is jobban működik. Az intenzív testmozgás szintén segíti ezen célok elérését, jót tesz a cukorbetegség kezelésének és a szívünknek még akkor is, ha nem fogyunk. Néhány ötlet ahhoz, hogy többet mozogjunk:

  • Tűzzünk ki kisebb, jobban elérhető célokat. Ha szinte egyáltalán nem végez rendszeres testmozgást, kezdje 5-10 perces sétával háromszor egy héten, majd fokozatosan növelje az időt és a távolságot.
  • Olyan mozgásformát válasszon, amelyet élvez. Próbálja ki a sétát, úszást, vízi tornát, szobabiciklit, jógát vagy éppen a táncot. A különböző testmozgások testünk más részeit mozgatják és nem válnak unalmassá.
  • A testmozgást végezzük olyanokkal, akiknek kedveljük a társaságát.
  • Vezessünk naplót a testmozgásról és annak hatásairól, mert ez egyrészt motivál bennünket, másrészt követni tudjuk, hogy milyen hatással van vércukorszintünkre.
  • A mindennapjainkban is legyünk aktívabbak: ebédszünetben sétáljunk egyet, lift helyett használjuk a lépcsőt és szálljunk le mindig egy megállóval előbb a tömegközlekedési eszközökről.

Egy különleges utazás

Talán a legfontosabb dolog, amit egy klimax időszakát élő nő tenni tud az az, hogy figyel a saját testére és tiszteli azt. Mint ahogy minden cukorbeteg esetében szükség van az egyéni kezelés kialakításra, ugyanígy minden nőnek magának kell megtapasztalnia szervezetének egyedi, csak rá jellemző változókori eseményeit. Mivel nagyon gyakori jelenség, hogy a menopauza változásokat idéz elő a vércukorszint alakulásában, érdemes rendszeresen, ugyanazokban az időpontokban mérni a vércukrunkat, rendszeresen étkezni és testmozgást végezni. Megfelelő életmóddal a diabétesszel élő nők úgy jutnak át a változó koron, hogy tudják, életük legnagyobb kalandjai még előttük állnak. A kínai és az ókori ajurvédikus gyógyítás szerint 60 éves korukra a nők lezárják háziasszonyi életüket és elkezdik fejleszteni a saját lelküket. A termékenységük ekkor már nem a gyermekvállalásról szól, hanem azokról a dolgokról, amelyeket megteremthetnek maguk és a környezetük számára.

Az 1900-as években, amikor az átlagos várható élettartam 40 év volt, a klimax az elkerülhetetlen hanyatlást jelentette azoknál, akik elég sokáig éltek ahhoz, hogy ezt megtapasztalják. Manapság, amikor teljesen természetes a 80-90 éves kor, a menopauza pusztán egy állomás, amely után egy új, nagyon élvezetes és teljes életszakasz következik.

Dr. Christiane Northrup szülész-nőgyógyász írta: „Sok ezer nőnél láttam, akik már átestek ezen a folyamaton, amelyet saját magam is megtapasztaltam, így teljes bizonyossággal állíthatom, hogy a változókor egy nagyon izgalmas fejlődési szakasz, amely – ha tudatosan éljük meg – hatalmas lehetőségeket ígér az átalakuláshoz, gyógyítja a testet, szellemet és lelket."

A változókor ma már nem egy félelmetes mumus, azonban a cukorbeteg nőknél okozhat bizonyos kihívásokat. Ha felkészülünk a lehetséges problémákra és próbáljuk kezelni a bekövetkező eseményeket, akkor elősegítjük, hogy összességében jól fogjuk magunkat érezni a bőrünkben.

Az alábbi kihívásokra nagyon kell figyelnünk:

  • Vércukor-ingadozás – váratlan vércukor-ingadozásaink lehetnek, mivel a szervezet ösztrogén és progeszteronszintjének változása módosíthatja a sejtek inzulinra adott válaszát.
  • Testsúly téma – A klimax időszakában gyakori a hízás. A testsúlynövekedés fokozhatja az inzulinrezisztenciát, és ilyenkor gyakoribb önellenőrzésre és (további) diabétesz gyógyszerekre van szükség. A nagyobb testsúly fokozza a magas vérnyomás a és a szívbetegségek kialakulásának kockázatát.
  • Fertőzésveszély – A cukorbetegség fokozza a hüvelyi és húgyúti fertőzések kialakulásának kockázatát. Ez a kockázat jelentősen megnő a menopauza folyamán, mivel a szervezetben kevesebb az ösztrogén, így a gombák és a baktériumok könnyebben meg tudnak telepedni a hüvelyi és húgyúti területeken.
  • Élvezeti problémák - A magas vércukorszint károsítja a hüvelyben idegsejteket is. Ez az idegsejt-károsodás okozhatja a hüvely falának elvékonyodását és gyulladását, amely problémát okozhat a szexuális együttlét során.
  • Alvászavar – A változókorban lévő nők gyakran ébrednek fel az éjszak közepén a hőhullámok vagy a verejtékezés miatt, a kevés vagy nem megfelelő minőségű alvás pedig befolyásolhatja a vércukorszint alakulását.

A kihívások kezelése

Mint ahogy a cukorbetegség esetében is így van, a felmerülő problémák kezelését a megfelelő életmód kialakításával – megfelelő táplálkozás, rendszeres tesztmozgás, önellenőrzés, gyógyszeres kezelés – kell kezdeni. Ugyanezek az bölcs döntések segítenek majd a változókor okozta kellemetlenségek csökkentésében is. Ne szabad azonban elfelejtkezni az alábbiakról sem:

Ellenőrizzük gyakrabban vércukorszintünket, és a mért adatokat, valamint a klimaxszal kapcsolatos tüneteket (pl. hőhullám, hangulatváltozások, fáradság stb) is jegyezzük fel magunknak. Ez nagy segítséget jelent majd számunkra és kezelőorvosuk számára, hiszen követni tudjuk vércukorszintünk változásait a hormonális történések során, és így szükség esetén a kezelés is ennek megfelelő módosítható.

Kérjünk segítséget a szakembertől a menopauza kellemetlen tüneteinek enyhítéséhez, annak érdekében, hogy könnyebben essünk át a változókor időszakán.

A kezelőorvosunkkal konzultálva tartsunk D-vitamin kúrát csontjaink egészségének megőrzése érdekében.

 A cikket lektorálta Dr. Nagy Erzsébet diabetológus

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés