Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

Friss hírek

1 1 1 1 1 (1 Értékelés)

Az utóbbi időben a D-vitamin a tudományos világ érdeklődésének középpontjába került, mert kiderült, hogy szerepe nem csak a csontanyagcserében meghatározó, hanem számos egyéb biológiai hatása is van.

Kiderült, hogy a legtöbb sejtben D-vitamin receptorok vannak, és az itt lokálisan képződő vitamin, mint aktív hormon, szabályozza a sejtek növekedését és differenciálódását, befolyásolja az immun- funkciókat, és hiánya estén megnövekszik számos krónikus megbetegedés kialakulásának a kockázata (pl. szívbetegség, magas vérnyomás, 2.típusú cukorbetegség, elhízás, rosszindulatú daganatok, autoimmun és allergiás megbetegedések így pl. rheumatoid arthritis, sclerosis multiplex).
Egyre általánosabb az a felfogás, mely szerint a D-vitamin inkább tekinthető hormonnak, mint „vitamin"- nak.

Szervezetünk 3 forrásból jut D-vitaminhoz:

  • Táplálékból - a növényekben D2 vitamin, halakban D3 vitamin található.
  • UV sugarak hatására a bőrben képződik - ez a legjelentősebb D- vitamin forrás
  • D-vitamin készítmények szedése által

Természetes összetevőként csak kevés táplálék tartalmaz jelenetős mennyiségű D-vitamint - pl.zsíros tengeri halak, halmáj -, de ebből nem fedezhető a napi szükséglet.
D-vitamin ellátottság szempontjából rizikó-csoportba tartoznak a várandós nők, a koraszülöttek, az idősek, a vese- és a májbetegségben szenvedők, az epilepszia elleni és szteroid terápiában részesülő egyének, de az elhízott vagy túlsúlyos felnőttek is.
D-vitamin terápiás célból történő adása előtt előtt fel kell mérni a D vitamin ellátottságot, ma már meg lehet mérni a vérszérum D-vitamin szintjét laboratóriumban. Az optimális szérum szint 75-100nmol/l között van, és a 12,5nmol/l alatti érték súlyos D-vitamin hiánynak minősíthető.
Az optimális D-vitamin szérumszint kialakulásához elegendő, ha direkt napfény naponta (de minimum hetente legalább kétszer) 10 - 15 percig éri az arcot, a végtagokat vagy a hátat. Sötét bőrszínűeknél 5-10-szer hosszabb időre van szükség. Idős korban csökken a bőrben a D-vitamin képződés, 70 éves korban csak negyed annyi képződik, mint azonos bőrszínű 20 éves egyénben. Magas faktorszámú fényvédő krémek, vagy árnyékolás 97- 99%-kal csökkenti a bőrben a D-vitamin képződést .


A D-vitamin biológiai hatása szerteágazó. Régóta ismert a csontanyagcserére kifejtett hatása Számos tanulmány kimutatta, hogy a megnövelt D-vitamin bevitel erősebb csontokkal és izommal, valamint a jobb „egyensúly"érzéssel egyenlő, ami csökkenti az időskori elesések, csonttörések gyakoriságát.
A D-vitamin szerepe azonban nemcsak a csontanyagcserében érvényesül, de génjeinket is befolyásolja. A D-vitamin aktív alakja szabályozza a sejtek növekedést és differenciálódását, befolyásolja az immun-funkciókat, az endokrin működést, az inzulin és a vese-hormon produkciót, hiánya estén megnövekszik számos krónikus megbetegedés kialakulásának a kockázata .
A D-vitamin hiány megnöveli az allergiás és autoimmun megbetegedések, rheumatoid arhtritis, diabetes, gyulladásos bélbetegségek, sclerosis multiplex, szív-érrendszeri és a rosszindulatú daganatos megbetegedések kockázatát,
Jelentős szerepe van a hangulatszabályozásban, hiánya depressziót okozhat, különösen a téli hónapokban.

Új felismerés, hogy a D-vitaminhiány jelentős kockázati tényezőként szerepel a szív-érrendszeri megbetegedések kialakulásában, úgy mint a szívroham, szívelégtelenség és stroke. Kutatók úgy találták, hogy a D-vitamin hiány megnöveli a rákos daganatok kialakulásának a kockázatát, elsősorban a vastag és végbélrák előfordulását, nőknél az emlő és petefészekrákét.
Mára már sejtszinten tisztázódott az összefüggés az elhízás és a D-vitamin hiány között.
D-vitamin immun-rendszer szabályozásában játszott szerepe régebben ismert, különösen az influenza-szerű betegségek megelőzésében igazolódott a D-vitamin bevitel fontossága. A D-vitamin hiány megelőzése egészséges egyéneknél is indokolt.
A fokozott kockázatnak kitett egyéneknél egész évben javasolt a preventív célú D-vitamin bevitel, egészséges egyéneknél csak a téli-kora tavaszi hónapokban.
A D-vitamin hiány megelőzéséhez szükséges D3 vitamin-pótlást szájon át szedhető megbízható készítményekkel kell biztosítani, ajánlatos patikában beszerezni a megbízható minőséget.


A D-vitamin-hiány megelőzésre javasolt D3 vitamin dózisok Magyarországon (Konszenzus konferencia alapján)

Csecsemők:                    400 - 1000 NE/nap
Gyermekek(1-6 év)         600 - 1000 NE/nap
Gyermekek(6 év felett)   600 – 1000 NE/nap
Serdülők:                       800 - 1000 NE/nap
Felnőttek:                    1500 - 2000 NE/nap
Kövér felnőttek:            3000 - 4000 NE/nap
Terhes nők:                  1500 - 2000 NE/nap

 

Dr.Sándor Edit

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

Hozzászólások   

0 # Bolláné 2016-06-29 07:19
Én évek óta szedem a D3 Freseneus 1000 NE vitaminból napi 1x 2 db-ot.
A napokban voltam házi orvosnál, aki évek óta most vette észre - az asszisztense -, hogy ilyen nagy mennyiségben szedem ezt, s azt mondta a dr-nő, ez káros ilyen mennyiségben - zsírra ható - szedni. Heti 3x1-et. Én Szendy Gábor féle paleo diétán élek, nagyon jól, másfél év alatt éhezés mentesen 120 kg-ról lefogytam 85-re ! E vitamin káros hatását még nem észleltem. Most csökkentettem napi 2x1 db x 1000NE/db-ra vagyis 2000-re. Nem hiszem hogy jól teszem. Érdekel szíves válaszuk. Köszönöm előre is.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet