Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

Friss hírek

1 1 1 1 1 (2 Értékelés)

Sokan vezettek, vezetnek naplót az életük különböző szakaszaiban, hiszen amikor kiírjuk magunkból a gondolatainkat, megkönnyebbülünk, vagy éppen a megtörtént jó dolgokra emlékeztetjük ezáltal tudatosan magunkat. De vajon elgondolkozott-e már azon, hogy a naplóírás tényleg pozitívan befolyásolhatja egészségünket?

 Kevés olyan ember van, akivel ne fordult volna elő, hogy felszedett 1-2 kilót, és fogalma sem volt arról, hogy ez hogyan történhetett; ugyanannyit evett és mozgott, mint általában. Csak néhány apróságot hagyunk figyelmen kívül ilyenkor: azt a vékony szelet szülinapi tortát, amit csak udvariasságból kóstoltunk meg a munkahelyünkön egy kollégánk köszöntésekor, vagy amikor annyira rossz idő volt, hogy inkább otthon gubbasztottunk a TV előtt a napi séta és testmozgás helyett. Nagyon könnyű átsiklani az apróságokon, amelyek azonban gyorsan képesek problémákat generálni.

De hogyan kezelhetjük megfelelően az egészséget is befolyásoló szokásainkat? Mivel valószínű, hogy a többségünk nem valóságshow szereplő, így senki nem fogja egész nap kamerával felvenni minden mozdulatunkat, amit utólag kielemezhetünk, és rátalálhatunk a hibákra, ezért a legjobb megoldás, ha naplót vezetünk - vagy akik a modern technikai lehetőségek hívei, különböző alkalmazásokat vehetnek igénybe -, amelyben rögzítjük az étkezéseinket, a testmozgást és a vércukormérés eredményeit. Mindezek alapján pedig – már ha valóban mindent felírunk – valós képet kaphatunk az egészségünket alapvetően befolyásoló szokásainkról. A cukorbetegek közül szerencsére egyre többen használják a vércukornaplót, amelyben az otthon mért vércukorszinteket írják be. Egy ilyen, pontosan és rendszeresen vezetett napló nagyon sokat segít abban, hogy megismerhessük, hogy szervezetünk – és ezáltal vércukorszintünk – hogyan reagál bizonyos ételekre, külső, tőlünk független hatásokra (pl. időjárás-változás), a szokásosnál nagyobb vagy éppen kevesebb testmozgásra, érzelmi változásra (pl. stressz, izgalom).

Miért jó egy ilyen napló?

A napi rendszerességgel vezetett napló – vagy okos telefon alkalmazások – hatására sokkal jobban fogunk figyelni azokra a döntéseinkre, amelyek hatással vannak a cukorbetegségre, így például biztosan meggondoljuk, hogy miből és mennyit eszünk tévénézés közben. Emellett további jótékony hatása is van egy ilyen naplónak, főleg, ha különböző célokat tűzünk ki magunknak: ha naponta leírjuk, hogy hány lépést tettünk meg (ebben nagy segítségünkre lehet egy nyakba akasztható lépésszámláló), vagy hogy mennyi időt fordítottunk intenzív testmozgásra, akkor egyrészt napról-napra nyomon követhetjük a megtett erőfeszítéseinket, másrészt pedig láthatjuk, hogy hogyan kerülhetünk egyre közelebb a kitűzött céljainkhoz. Ez a fajta napló azonban abban nyújtja a legnagyobb és legfontosabb segítséget, hogy a cukorbetegséggel kapcsolatos, azt befolyásoló információkat tartalmaz: kiolvashatjuk belőle, hogy mely ételek/italok okoznak kiugrást a vércukorszintben, és milyen mozgások segítenek a normál szintre hozni azt.

A naplózás tényleg segít!

Kutatások igazolják, hogy a napi rendszerességgel vezetett étkezési napló egy diéta során meg is duplázhatja leadott súlyt (összehasonlítva azokkal, akik nem rögzítették az étkezéseiket). Valószínűleg ez az egyetlen következmény is elegendő motiváció lehet a naplóvezetéshez!

A rendszeres testmozgás – ami a legtöbb ember számára a legnehezebben teljesíthető szokás – a napló segítségével szintén napi rutinná válhat. Egy 2-es típusú cukorbetegek körében végzett olasz vizsgálat eredménye szerint a testmozgásukat naponta naplózó résztvevők kétharmadánál nem csak a HgA1c és a testtömeg Index értékek javultak, hanem tartós viselkedésbeli változás is bekövetkezett náluk: a vizsgálat lezárta után két évvel még mindig rendszeresen jártak aerobikra.

Íme néhány ötlet a megvalósításhoz:

Váljon mindennapi rutinná. A napló csak akkor segít, ha rendszeresen vezetjük és használjuk. Olyan helyen tartsuk, ahol könnyen hozzáférhetünk. Ha valamiért nincs nálunk, és fel kellene jegyeznünk valamit, írjuk le egy papírra, és másoljuk be a naplóba, amint lehet.

Legyünk őszinték. Ne hagyjunk ki olyan dolgokat sem, amelyekről tudjuk, hogy nem éppen kedvezőek, és ne kerekítsük a testmozgásra szánt időt vagy a megtett lépésszámot felfelé. A naplót magunknak írjuk azért, hogy láthassuk az irányt és az eredményeket.

Élvezzük a naplózást! Válasszunk szép, nekünk tetsző naplózásra alkalmas felületet. Legyünk büszkék az elért eredményeinkre, és ezeket a naplónkban is hangsúlyozzuk! Rajzoljunk oda valami vicceset, sőt egy-egy jól sikerült hét után jutalmazzuk meg magunkat pl. egy kellemes relaxáló fürdéssel vagy masszírozással (étellel semmiképpen ne!).

Olvassuk el és értékeljük. Minden héten szakítsunk időt arra, hogy átnézzük a leírtakat és használjuk a bennük rejlő információkat! Keressük meg az összefüggéseket, ismétlődéseket (pl. ha a vércukorszintünk azonos időszakban vagy azonos tevékenység során mindig magas), vegyük észre a sikereinket és találjuk meg azokat a fehér foltokat, amelyeken javítani szeretnénk.

Hogyan vezessünk naplót?

Tollat és papírt előszedni minden alkalommal, amikor eszünk, mozgunk mérünk, nagy kihívásnak tűnhet, de nem reménytelen. Mindenesetre mi összeállítottunk egy olyan oldalt, amelyet egyszerűen csak ki kell nyomtatni és - akár a hűtőre feltéve - egy egész heti információ rögzíthető rajta. A heti napló az alábbi linken érhető el: heti naplóm

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés