Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

Friss hírek

1 1 1 1 1 (3 Értékelés)

Megint elérkezett az új év, és ilyenkor szokás különböző fogadalmakat tenni. Ez az évkezdés más lesz vagy több millió emberhez hasonlóan Ön is tesz magának ígéreteket, és aztán néhány hét vagy hónap múlva feladja őket?

 

Sok szó esik azokról a dolgokról, amelyeket be kellene iktatnunk napi teendőink közé vagy éppenséggel jobb lenne leszoknunk róluk annak érdekében, hogy cukorbetegként is teljes életet élhessünk és elkerüljük a szövődményeket. Bizonyára mindannyian jól ismerjük a leggyakoribb témákat – rendszeres testmozgás, megfelelő étkezés, fogyás -, amelyek ilyenkor újévkor immáron sokadszor megfogadunk. De vajon miért van az, hogy ezeket a magunknak, saját egészségünk érdekében tett ígéreteket nem tarjuk be? Chris McManus, a Londoni Egyetem professzorának megjelent egy írása a témával kapcsolatban, amelynek okait az alábbiakban lehet összegezni:

  • Néha nem is igazán akarunk változást. Ha átgondoljuk a korábbi években tett fogadalmainkat – többet fogunk mozogni, kevesebbet cigarettázunk, több zöldséget eszünk majd stb. -, azt láthatjuk, hogy jó irányban akartunk változtatni valamin, azonban mélyen legbelül egyáltalán nem vágytunk erre a változásra. És ez a rés – vagy esetenként szakadék – aközött, amit meg akartunk valósítani és amire valójában vágytunk olyan nagy volt, hogy végül nem értük el a célt.
  • A magunknak tett ígéret valójában csak egy fantázia. Sokan álmodozunk arról, hogy milyen életet szeretnénk, és fogadalmaink sokszor a megálmodott élet egy-egy vágyát testesítik meg, amelynek elérésére áhítozunk. Szép dolog azt állítani, hogy valamin változtatunk, de ha csak beszélünk róla, azzal semmilyen kötelezettséget nem vállalunk fel a változás érdekében.
  • Nem szabunk határidőt. Mindannyiunkkal előfordul, hogy bizonyos dolgokat halogatunk, és ha egy fogadalomhoz nem kötünk határidőt, akkor könnyebb későbbre halasztani. Ha valóban véghez akarjuk vinni, akkor át kell gondolnunk, hogy hogyan illeszthető be mindennapjainkba és meg kell határoznunk, hogy mikortól kezdjük el.

A legérdekesebb jelenség az újévi fogadalmakkal kapcsolatban talán az, hogy függetlenül attól, hogy hányszor ígértünk meg magunknak valamit, mindig képesek vagyunk újabb és újabb fogadalmat tenni, mert ebből a szempontból rendkívül optimisták vagyunk. Azért talán nem árt átgondolni az alábbiakat:

Ne fogadkozzunk, hanem tartsuk meg, amit érdemes!

240-egeszsegesSzámtalan kiváló módszert lehetne most itt felsorolni, amelyekből bármelyik kedvezően hatna az egészségre még akkor is, ha csak ideig-óráig tartjuk be őket, azonban érdemes talán más megközelítéssel köszönteni az új évet. Valami olyannal, amelynek segítségével egészségesebbek lehetünk, és amelyet valóban be is tudunk tartani egész éven vagy akár egy életen át. Egyszerűen tartsuk meg azokat a szokásainkat, amelyeket érdemes!

Hogy ez mit is jelent pontosan? Gondoljuk át, hogy mi az a dolog, amit rendszeresen megteszünk és betartunk az egészségünk érdekében és ígérjük meg magunknak, hogy ezt folytatni is fogjuk.

Nem kell nagy dolgokra gondolni, hiszen ha egy kis időt szánunk arra, hogy átgondoljuk egy átlagos hétköznapunkat, minden bizonnyal megtaláljuk ezeket. Tudatosítsuk magunkban, hogy így segítünk egészségünk megőrzésében és folytassuk így tovább.

Az elszántabbak talán kedvet is kapnak az alábbi történetekből:

Dávid az egyik kollégájával beiratkozott egy sportklubba és hetente kétszer munka után fallabdáznak, amely rendkívül kedvezően hatott egészségére. Sikerült végre fogynia, sokkal energikusabbnak érzi magát, jól alszik és könnyebben kezeli a stresszt. Az ő újévi fogadalma az, hogy mindenképpen folytatja az edzést, és biztos abban, hogy további előnyök származnak ebből a szórakoztató kikapcsolódásból.

Bence egyetemistaként éli a fiatalok sokszor rendszertelennek tűnő életét – ami valójában az is -, és nem volt ritka esemény, ha elfelejtkezett egy-egy esedékes szakorvosi vizsgálatról. A szülinapi ajándékba kapott okostelefonnal azonban megoldódott ez a probléma, hiszen a vizsgálat után rögtön beírja az esedékes új időpontot, és tíz nappal korábbra pedig beállítja az emlékeztetőt. Ő ezzel a módszerrel gondoskodik arról, hogy a cukorbeteg gondozáshoz szükséges egyetlen ellenőrzés se maradjon el.

Egészségünk megőrzése érdekében természetesen bármikor érdemes változtatnunk és javítanunk addigi szokásainkon, és ha sikerül mindig csak egy apró lépést megtenni, már akkor is nagy eredményeket érhetünk el.

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés