Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

Friss hírek

1 1 1 1 1 (3 Értékelés)

A cukorbetegség sajnos hajlamossá tesz a fertőzésekre és a gyógyulást is hátráltatja. Szerencsére vitaminokkal, ásványi anyagokkal sokat tehetünk a megelőzésért. Ezek természetes forrásait gyűjtöttük össze.

Csodaszerek sajnos nem léteznek még egy egyszerű influenza ellen sem, de talán nem is árt, ha szervezetünknek időnként meg kell küzdeni egy-egy kisebb betegséggel, hiszen ezáltal edződik védekezőrendszerünk. Az azonban már egyáltalán nem mindegy, hogy immunrendszerünk milyen erőben van, amikor elkapjuk az influenzát, mert alapvetően ettől függ, hogy mennyi ideig és milyen mértékben – esetleg hosszan tartó szövődményekkel – küzdünk meg vele.

A járványos időszak előtt érdemes elkezdenünk egy természetes immunerősítő kúrát, amelyet saját magunk is összeállíthatunk azokból az alapanyagokból, amelyeket szeretünk, könnyen be tudjuk szerezni, és elkészítése sem okoz nehézséget. Mindenekelőtt érdemes tanulmányoznunk a napi vitamin és ásványi anyag szükségletet.

A felnőtt lakosság napi vitamin és ásványi anyag szükséglete:

A-vit (mg) 0,8
B6-vit (mg) 1,4
B12-vit (ug) 2,5
C-vit (mg) 80
D-vit (ug) 5
E-vit (mg) 12
K-vit (ug) 75
biotin (ug) 50
folsav (ug) 200
niacin (mg) 16
Cink (mg) 10
Fluorid (mg) 3,5
Foszfor (mg) 700
Jód (ug) 150
Kalcium (mg) 800
Króm (ug) 40
Magnézium (mg) 375
Mangán (mg) 2
Molibdén (ug) 50
Réz (ug) 1
Szelén (ug) 55
Vas (mg) 14

A táblázatokban szereplő referencia értékek (RDA) a Magyar Élelmiszerkönyv 1-1-90/496 sz. előírása és az OÉTI ajánlása alapján kerültek meghatározásra

Következzenek azok a vitaminok, ásványi anyagok és étrendkiegészítők, amelyeknek kiemelt szerepük van az influenza elleni küzdelemben:

1. C vitamin

Ha az influenza elleni küzdelemről van szó, akkor a C-vitamin vitathatatlanul az elsődleges sztárvitamin, mivel rendkívüli antioxidáns. A szervezet működését azáltal erősíti, hogy megvédi a sejteket a környezeti ártalmaktól és segít a testben lévő többi, legyengült antioxidánsnak a regenerálódásban.

Melyek azok az élelmiszerek, amelyekben kiemelkedően magas a természetes C-vitamin tartalom?

  • zöldpaprika: A C-vitamin tartalma 150 mg/100 g, de fajtától függően, beérett állapotában, a 300 mg-ot is elérheti. Előnye, hogy savanyított állapotában is megőrzi a C-vitamin tartalmát, ezért téli fogyasztása mindenkinek javasolt.
  • csipkebogyó,
  • kivi,
  • narancs,
  • fejes káposzta.

2. E-vitamin

E-vitaminra szervezetünk minden sejtjének szüksége van a megfelelő működéshez, így létfontosságú az immunrendszer szempontjából is. Fokozza a fehérvérsejtek működését is, amelyek a vírusos, gombás és más fertőző megbetegedések elleni védekezésben is részt vesznek.

Természetes E-vitamin források:

  • napraforgómag,
  • mandula,
  • mogyoró.

3. Karotinoidok

A karotinoidok közül a béta-karotin a legismertebb, amely számos, az egészségre gyakorolt jó tulajdonsággal rendelkezik, így például befolyásolja az immunrendszer szabályozását és erősítését is. A béta-karotin, a többi karotinoidhoz hasonlóan A-vitaminná alakul a szervezetbe jutva, amely vitamin segít a sejteknek a fertőzések elleni küzdelemben. A tápanyaglistákban a karotinoidokat az A-vitamin tartalomba számítják be, és az ajánlott napi mennyiséget is A-vitaminként adják meg.

Természetes karotinoidban gazdag források:

  • édesburgonya,
  • sárgarépa,
  • sütőtök.

4. D-vitamin

A D-vitamint az immunrendszer moderátorának is szokás nevezni, ami azt jelenti, hogy ez a vitamin gondoskodik arról, hogy az immunrendszer ne legyen sem túl aktív, sem túl passzív. A legújabb kutatások azt látszanak igazolni, hogy a D-vitaminnak jelentős szerepe lehet többek között a daganatos, és a cukorbetegség megelőzésében is. Egy 2007-ben végzett vizsgálat eredményei azt mutatták, hogy a D-vitamin segítségével megelőzhető a korral járó vércukorszint emelkedés. Ennél is frissebb vizsgálatok azt látszanak igazolni, hogy az alacsony D-vitaminszint összefügg az alacsony inzulintermelődéssel.

Természetes D-vitamin források:

  • tőkehalolaj,
  • szardínia,
  • tonhal.

5. Probiotikumok

A probiotikumokat jótékony baktériumoknak is szokás nevezni, amelyek az egészséges emésztőrendszerben élnek. A probiotikumok az egészséges felnőtt szervezet immunrendszerét a különböző immunsejtek számának növelésével erősítik. A probiotikumokkal végzett vizsgálatok azt mutatják, hogy ezek a baktériumok segítenek a lehetséges betegséget előidéző organizmusok növekedésének megakadályozásában is. A különböző antibiotikumos kezelések elpusztítják ezeket a jó bélbaktériumokat, ezért a gyorsabb gyógyulás érdekében mindenképpen érdemes pótolni őket. Jó ha tudjuk, hogy a probiotikumok hő hatására elpusztulhatnak, és sok reklám megtévesztő módon hirdet probiotikum-tartalmat olyan élelmiszerekben is, amelyekben nincs.

Természetes proiotikum források:

  • natúr joghurt,
  • kefír.

6. Fokhagyma

A fokhagymában lévő kéntartalom az, amely ezt a zöldséget olyan rendkívül hatásos immunrendszert erősítő élelmiszerré teszi. A kén ugyanis arra serkenti az immunrendszert, hogy a vírusok és fertőzések ellen védő sejteket termeljenek. A fokhagyma fokozza a makrofágok működését is, amelyek olyan nagyméretű falósejtek, melyek képesek bekebelezni és megemészteni a szervezetbe bekerülő idegen anyagokat, tehát igen fontos szerepük van a szervezet fertőzésekkel szembeni védekezésében. A fokhagyma ezen felül rendelkezik még gombásodás elleni és antibakteriális tulajdonsággal is, vagyis szinte természetes antibiotikumnak is tekinthető. A fokhagymáról további részleteket is megtudhat az alábbi linkre kattintva: A fokhagyma haszna a cukorbeteg étrendben

7. Bioflavonoidok

A bioflavonoidok lényeges szerepet játszanak a C-vitamin felszívódásában és annak a szervezetben történő feldolgozásában, így az antioxidánsokhoz hasonlóan a bioflavonoidok is erősítik az immunrendszert. Mivel a cukorbetegség együtt jár a normálisnál magasabb oxidatív stressz-szel (a szabad gyökök hatására olyan sérülések keletkeznek a sejtekben, ami sejtpusztuláshoz vezet), a bioflavonoidok segítenek a cukorbetegség szövődményeinek megelőzésében illetve enyhítésében is.

Természetes bioflavonoid források:

  • alma,
  • fekete és zöld tea,
  • áfonya,
  • citrusfélék,
  • petrezselyem.

8. Szelén

A szelén szükséges az immunrendszer egészséges működéséhez. Számos vizsgálat bizonyította a szelén rákmegelőző hatását is és állatkísérletek igazolták, hogy alapvetően hozzájárul a vércukorszint stabilan tartásához és a cukorbetegség szövődményeinek megelőzéséhez. A súlyosabb szelénhiány fokozza az immunrendszeri betegségek és a bőrt érintő gyulladások kialakulásának kockázatát.

Természetes szelén-források:

  • brazil dió (paradió),
  • tenger gyümölcsei (rák, kagyló, tonhal),
  • citrusfélék,
  • hagyma,
  • paradicsom,
  • brokkoli,
  • búzacsíra, búzakorpa.

9. Gombák

Sok gombafajtának tulajdonítanak különböző gyógyító hatást, és számos kultúrában évszázadok óta gyógyászati célból is használják őket. A gombákban található bizonyos összetevőkről laboratóriumi vizsgálatok kimutatták, hogy immunrendszert befolyásoló hatásuk van. A legtöbb gyógyhatást a shiitake, a maiteka és a reishi gombának tulajdonítják, kivonataikból étrendkiegészítők is kaphatók.

10.Cink

A cink központi szerepet játszik az immunsejtek fejlődésében és működésében. Sok más immunerősítőhöz hasonlón a cink is egy olyan antioxidáns, amely képes megvédeni a sejteket a környezeti ártalmaktól. A cink létfontosságú szerepet tölt be a vércukor szabályozásában, szabályozza az anyagcsere-folyamatokat, részt vesz a sebgyógyulásban és az inzulin térszerkezetének kialakításában. Megfelelő mennyiségű cink éppúgy szükséges az ízek érzékeléséhez, mint a nemi fejlődés és a szaporodás folyamataihoz.

Cinkhiány esetén csökken a szervezet ellenállóképessége, fokozott fáradékonyságot, elhúzódó sebgyógyulást, az ízlelés elvesztését, hasmenést vagy akár bőrgyulladást is okozhat.

Természetes cinkforrások:

  • kagyló,
  • hús,
  • hüvelyesek,
  • tojás.

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés