Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

Friss hírek

1 1 1 1 1 (1 Értékelés)

Eddig a cukorbetegek által is fogyasztható termékek a „különleges igényeket kielégítő termékek" csoportjába voltak sorolva. De, mivel a „diabetikus" termékjelölést csak Magyarországon használták, egy 2013-ban hozott EU-s rendelet alapján, mely 2013. július 20-tól lépett érvénybe, 2016 július 20-tól a megszokott jelölés nem használható.

Tapasztalhattuk az elmúlt 3 évben, hogy bár nem volt kötelező, de egyre több terméken tüntették fel a tápanyag-összetételt. Mivel ez decembertől már minden terméken kötelezően meg kell jelenjen, ezentúl a feltüntetett energia mennyiség, és a részletes szénhidráttartalom után dönthető el, hogy cukorbetegek fogyaszthatják, vagy sem.
Július 20-a után még találkozhatunk a megszokott címkékkel, hiszen a boltokban található élelmiszerek a szavatossági idő lejártáig még forgalomban lesznek. De a továbbiakban gyártott termékeken a tápértékjelölésből (mennyi kcal és szénhidrát), és a tápanyag-összetételre vonatkozó részletesebb tájékoztatásból (a szénhidrátból mennyi a keményítő, a cukor, vagy egyéb édesítőszer: cukoralkoholok, fruktóz vagy intenzív édesítőszer) lesz megállapítható, hogy cukorbetegek fogyaszthatják-e. Ezeken kívül lehetnek a terméken egyéb, a választásban segítő, tápanyag-összetételre vonatkozó állítások:

  1. Cukormentes: legfeljebb 0,5 gramm cukor lehet 100 gramm termékben.
  2. Alacsony cukortartalmú: legfeljebb 5 gramm cukor lehet 100 gramm termékben.
  3. Hozzáadott cukrot nem tartalmazó: ezek a termékek bár hozzáadott cukrot nem tartalmaznak, de természetes módon lehet bennük cukor, például tejcukor vagy gyümölcscukor.
  4. Csökkentett cukortartalmú (light): ezt a jelölést arra használják, ha például egy keksz legalább 30 százalékkal kevesebb cukrot tartalmaz egy hozzá hasonló kekszhez képest.
  5. Csökkentett szénhidráttartalmú: ezek olyan termékek, amelynek - speciális alapanyagainak köszönhetően - szénhidráttartalmuk legalább 30%-kal alacsonyabb, mint a hasonló, szokványos étkezésben használt terméké.

De nem véletlenül van szükség táplálkozási ismeretekre a cukorbetegség étrendi kezelésében. Hiszen csak a képzett cukorbeteg tudja, hogy az „alacsony cukortartalmú" és csökkentett cukortartalmú készítmény nem fogyasztható (ahogy az ismerősök által kevesebb cukorral készült sütemény sem). Azt is tudni kell, hogy melyek a cukoralkoholok (szorbit, xilit, mannit, eritrit, stb.), és ezek közül csak az eritrit energia és szénhidrátmentes, a többinek számolni kell a tápanyagtartalmával. A fruktóznak ugyanannyi az energia és szénhidrátmennyisége, mint a finomított cukornak, így akinek túlsúlya van (pláne, ha magas vérzsír-szintje és húgysavszintje is), annak az ezzel édesített termékek mennyiségére is ügyelni kell (vagy jobb, ha ezt sem fogyasztja). És természetesen jó tudni, hogy milyen intenzív édesítőszerek vannak, hiszen a megszokottak (szacharin, aszpartam, aceszulfám, ciklamát) mellett már gyakori a sztíviával, vagy szukralózzal készített termék.
Ha csak „light" felirat van a terméken, akkor az jelentheti azt is, hogy a termék zsírtartalma kisebb (pl. joghurtoknál), nem pedig cukormentes.
Képzett cukorbeteg azt is tudta, hogy a diabetikus termékek csak korlátozott mennyiségben, a napi és étkezésenként szénhidrátmennyiségbe beleszámolva fogyaszthatók. Tehát attól, hogy a csokoládé, vagy a nápolyi „diabetikus" (azaz cukorbetegek is fogyaszthatják), még nem ehető meg belőle 10 dkg-nyi, hiszen az egy ebéd szénhidrátmennyiségét, azaz 50-60 g szénhidrátot tartalmaz.
Mint a Magyar Diabetes Társaság Szakmai irányelve írja: „A cukorbetegeknek elsősorban nem „diétás" élelmiszereket kell fogyasztaniuk, hanem étrendjüket a mindenki számára ajánlott élelmiszerekből kell összeállítaniuk." Az egészségeseknek szóló ajánlás szerint heti 2-3 alkalommal fogyasztható édesség, tehát az eddig „diabetikusként" jelzett édességeket is csak ilyen gyakorisággal lenne célszerű az étrendbe illeszteni. És attól függ, hogy mennyit lehet belőle fogyasztani, hogy hogyan illeszthető a napi étrendbe. Közti étkezésre 15-20 g szénhidráttartalmon belül lehet enni, ha viszont főétkezés desszertjeként szeretné valaki fogyasztani, akkor az előtte elfogyasztott menünek kell annyival kevesebb szénhidráttartalmúnak lenni, hogy még a desszert is „beleférjen".
Az elmúlt években elterjedtek a szénhidrátszegény termékek: lisztek, kenyerek, péksütemények, kekszek stb. Ha legalább 30 %-al kevesebb lett a szénhidráttartalmuk, mint a hagyományos termékeknek, akkor használhatták a „diabetikus" jelölést. Ezeknek érdemes volt nézni eddig is a tápanyag-összetételét, mert az alacsonyabb szénhidráttartalom nem mindig jelentett alacsonyabb energiatartalmat, vagy cukormentességet. Ugyanis a szénhidrátszegény lisztek zöme (szója-, kókusz-, mandulaliszt) magasabb fehérjetartalmú, mint a búzaliszt. Egy g fehérje viszont ugyanúgy 4 kcalt tartalmaz, mint 1 g szénhidrát. Az olajos magvakból készült termékeknél a zsírtartalom is magasabb. Ha pedig az alacsonyabb szénhidráttartalmú termékből több ehető egy adott szénhidráttartalmú étkezésen belül, akkor persze az elfogyasztott energiamennyiség is több lesz. Akiknek nem kell fogyniuk, ez nem probléma, de akinek a kezelőorvosa 1200-1600 kcal étrendet javasolt, erre is kell ügyelnie. Hiszen a fogyás záloga nem az alacsonyabb szénhidráttartalom, hanem a napi elégetett energiamennyiségnél (alapanyagcsere + mozgás) kevesebb elfogyasztott energia. Ötven év felettieknél pedig azt is érdemes figyelembe venni, hogy az életkor előrehaladtával a szervezet energiaigénye is csökken.
Összegezve, bár a továbbiakban nem támaszkodhatunk a „diabetikus" jelölésre, de érdemes megfogadni az 1987-ben több tudományos szervezet által megfogalmazott ajánlást, mely júliustól még inkább segítségünkre lehet:
„Figyeljünk a csomagolt élelmiszereken feltüntetett energia- és tápanyagértékekre, egyéb összetételi adatokra, amelyek sok segítséget adnak az élelmiszerek kiválasztásában és az étrend összeállításában."

megszunik a diabetikus jelzes


Aki nehezen boldogul a kis betűkkel a termékeken, megnézheti a termékek összetételét az interneten, de kérheti a dietetikusok segítségét is nem csak a termékválasztásban, hanem a táplálkozási alapismeretek megszerzéséhez is.

Gyurcsáné Kondrát Ilona
dietetikus,
prevenciós, élelmezés és táplálkozás-egészségügyi szakértő

 

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés