Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

Friss hírek

1 1 1 1 1 (1 Értékelés)

A gyakoribb, közel 800 ezer embert érintő 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának oka közt is szerepel a mozgásszegény életmód, és magasabb kalóriatartalmú étkezések mellett kialakuló – elsősorban hasra lokalizálódó (sörhas) – túlsúly. Sajnos az életkor előrehaladtával az 1-es típusú cukorbetegek is hízhatnak, és bármilyen hihetetlen, 30-40 %-uk ugyanúgy szembesül a metabolikus szindróma (halálos négyes: elhízás, cukoranyagcsere zavar, magas vérnyomás, magas vérzsírok) problémájával, mint a 2-es típusú, túlsúlyos cukorbetegek többsége.

 hasielhízásHasi típusú elhízás esetén a szervezetben rosszabb hatékonysággal dolgozik az inzulin, akár gyógyszer hatására termeli meg a hasnyálmirigy, akár injekció formájában kell kívülről bejuttatni. Tehát a felesleges hasi zsírszövet rontja a cukorbetegek esélyét abban, hogy elkerüljék a szív- és érrendszeri szövődményeket.
Gyakran előfordul diétás tanácsadásaim alkalmával, hogy pácienseim nem kapnak konkrét étrendi tanácsokat, de az orvos - esetleg többször is - jelezte, hogy fogyniuk kellene. Ettől függetlenül, nagyon kevesen veszik komolyan a tanácsot, és ha valaki el is kezd fogyni, egy idő után feladja.

Miért?
Mert a kicsit (vagy nagyon) magasabb vércukorérték nem jár fájdalommal, ezért kevésbé foglalkoznak vele, mint egy fejfájással, vagy epegörccsel. A magasabb vércukorszint érrendszert romboló hatása nem látványos, ezért is hívják a diabéteszt „néma gyilkos"-nak.
Mert ha nem magyarázzák el, hogy miért szükséges fogyni, nincs kellő indok a javasolt étrend betartására.
Egyszerűbb bevenni egy-két szem tablettát, vagy beadni az inzulint (bár többen fogadkoznak, hogy nem hajlandóak szúrni magukat), mint nap mint nap arra ügyelni, hogy mikor, mit, mivel, mennyit, hogyan elkészítve együnk-igyunk úgy, hogy az energiatartalma ráadásul kevesebb legyen (legalább 3-400 kcal-val), mint amennyi energiát eléget a szerveztünk. Azaz fogyjunk is.

Ahhoz, hogy legyen kellő indokunk az életmódkezelésben való aktív részvételhez, szükség van a cukorbetegség és szervezetünk megismeréséhez.
Az étrenddel, étrenddel + gyógyszerrel kezelt cukorbetegnek is tudnia kell, hogy a cukoranyagcsere állapot nem állandó, hanem egy olyan folyamat, amely inzulinkezeléshez is vezethet. Ha nem sikerül fogyni, ha nem része a kezelésnek az „életmódterápia" (javasolt étrend, napi és étkezésenkénti szénhidrátmennyiségekkel, mozgás) erre hamarabb sor kerülhet.
A hasi típusú elhízás inzulinrezisztenciával jár, vagyis a hasnyálmirigynek több inzulint kell termelnie, mint normál testtömeg esetén. Ha valakinek sikerül fogynia fél-egy év alatt 5-10 kg-t úgy, hogy a derékbősége is csökken néhány cm-rel, akkor már segíti hasnyálmirigyét abban, hogy kevesebb inzulint kelljen termelnie. Vannak, akiknek sikerült fogyással elérniük, hogy csökkenthető lett a cukorbetegségre adott gyógyszerek mennyisége, vagy évekig elég volt csak az étrenddel és mozgással normalizálni a vércukorértékeket. De többen vannak olyanok, akik csak akkor kezdenek el „diétázni", amikor az inzulinkezelés kapujában állnak, vagy szembesülnek a cukorbetegség szövődményeivel (szem, vese károsodás stb).
A cukorbetegségnek ellensége a túlsúly, ráadásul egyes cukorbetegségre adott gyógyszerek és az inzulin még hizlalhat is. Erről érdemes egyeztetni a kezelőorvossal. Igaz, ha már inzulinra van szükség, nincs mit tenni, még jobban figyelni kell az elfogyasztott energiamennyiségre, és a mozgásra.
Getting-Old
Ellenségünk a korunk is, hiszen minél idősebb valaki, annál kevesebb energiára van szüksége a szervezetének. „Nem eszem többet, mint régen, mégis hízok". Ismerős? Nos, ez azért van, mert 40 éves kortól csökken a szervezet energiaigénye, miközben ettől a kortól kezdve sokszor általában első számú örömforrásunk az evés. És valljuk be őszintén, ötven év fölött már senki nem mozog annyit, mint húszéves korában. Kicsit úgy járunk, mint a sportoló, aki abbahagyja az aktív mozgást, de ettől még a gyomra ugyanannyi ételt fog kívánni, mint amikor még sportolt.

Hogyan fogyjunk? LASSAN!!!
Napi 3-400 kcal megspórolható úgy, hogy zsírszegényebb a felvágott, hús, sajt vagy a margarin. De a „kenő zsiradékok" (vaj, margarin, zsírok) el is maradhatnak. Kisebb adag burgonya, rizs, tészta mellett legyen saláta, vagy párolt zöldség. A sűrített főzelékek (rántás, habarás) készüljenek kevesebb főzőlével, kevesebb liszttel. Inkább főzzük, pároljuk a nyersanyagokat, kerüljük a bő zsíradékban sütést. A korpás, magvas kenyerek és péksütemények nem csak jobban laktatnak, de alacsonyabb a vércukoremelő hatásuk, és több bennük a vitamin és ásványi anyag is. Vigyázat! Az alacsony szénhidráttartalmú termékek nem okvetlenül alacsony energiatartalmúak is! Mediterranean-diet-meal-150511
Közti étkezések ne legyenek 100 kcal-nál többek. Legyen inkább gyümölcs, sárgarépa, esetleg kombinálva savcsökkentő hatású korpás keksszel, puffasztott gabonával.
Ha fogyni szeretnénk, ügyelni kell a fehérje, zsír, alkohol mennyiségére is, hiszen ezek is energiatartalmú tápanyagok. Tehát nem fogyaszthatók korlátozás nélkül a szénhidrátot alig tartalmazó élelmiszerek (hús, felvágott, sajt) még akkor sem, ha zsiradék tartalmuk alacsony. Legfeljebb akkor lehet belőlük kicsit többet enni, ha megdolgozunk értük. Sporttal, hegymászással, tánccal, ásással stb.
A cukorbetegeknek – szénhidráttartalom figyelembe vételével! – nem tilos a tej, 100 %-os gyümölcslé, és némi alkoholos ital (sör, vagy száraz bor) ivása, de... Gondoljuk végig, ezek nem ételek! Hanem italok, melyek ennivalóktól veszik el az értékes kalóriamennyiséget (1 dl = 50-70 kcal).

nosugarÉs végül: édes élet cukor (azaz finomított cukor, méz, szőlőcukor) nélkül.
Nem javasoltak azok az alternatív édesítők – cukoralkoholok (kivéve eritrit), fruktóz (magyarul gyümölcscukor) – melyeknek energiatartalmuk, szénhidráttartalmuk van. Mert ezek is „ennivalóktól" veszik el az értékes szénhidrát és energiamennyiséget.
Miközben alkalmazzuk az előzőekben leírtakat, nagyon fontos, hogy tudatosítsuk magunkban, hogy ezek nem különleges megszorítások, hanem az egészséges táplálkozás részei. Persze mennyiségileg jobban megszorítva, mint egy normál testtömegű egyénnek, de mindennek ára van. És az élet hosszánál talán fontosabb eljövendő életünk minősége. Csak most, előre kell gondolnunk rá!

 

Gyurcsáné Kondrát Ilona
dietetikus,
prevenciós, élelmezés és táplálkozás-egészségügyi szakértő

 

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

Hozzászólások   

0 # Bódis Marianna 2017-06-25 05:04
Mikor megkérdeztem, melyiket is tartsam be, csak annyi volt a válasz, hogy próbáljam csökkenteni a fogyasztást. Na de hogyan?
Van aki azért nem bírja betartani ezeket az utasításokat, mert sokszor irreálisak.
Máskor azért nem, mert drága a cukorbetegeknek az élelmiszer.
Feltette már egyik orvos is azt a kérdést, miért? Miért nem tartja be a diétát.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bódis Marianna 2017-06-25 05:03
Kedves Gyurcsáné Kondrát Ilona!
Kedves Olvasó!

Nagyon szépen leírta az egyetemen tanultakat, amivel részben egyetértek is.
Elismerem a szakmai tudását.
Sajnos a cukorbetegek a mai napig nem kapnak megfelelő tájékoztatást. Kapunk egy lapot, amivel felszólítanak bennünket, hogy csak bizonyos ételeket lehet enni, és számoljunk, mérjünk. Amikor megkaptam az étkezésről a tájékoztatót kiterítettem a diabetikus elé:
Első lapom az epe étkezési lapom volt.
Második a Syncumar étkezési lap.
Harmadik a laktóz.
Negyedik volt a cukor diéta.
Természetesen egyik ütötte a másikat. Amit az egyiknél lehet enni, a másiknál nem.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Borbély Csilla 2016-09-17 06:40
Én szerintem,ha valakinek a szervezete,amúg y alapból hajlamos rá,nem tudja kikerülni fogyással sem...az orvosok sem mindenhatóak,ne m tudnak mindent,az egész emberi rendszerről!!!! !
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Ilona Gyurcsáné Kond 2016-10-09 17:33
Kedves Csilla!
A 2-es típusú diab. esetén a hajlamot valóban örököljük, de az életmód nagyban befolyásolhatja a kialakulást, főleg időben. Mert nem mindegy, hogy már 25 évesen lesz valaki cukorbeteg, vagy csak 70-80 éves korában. Ha családi hajlam van, akkor végképpen nem kellene azt megvárni, hogy majd akkor foglalkozom a cukoranyagcsere zavarral, ha már a vércukrom is magas. Az inzulinreziszte nciának ugyanis (kivéve PCOS) nem igazán vannak tünetei.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet