Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

Friss hírek

1 1 1 1 1 (1 Értékelés)

folyadékAz Európai Hidratációs Intézet és a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége közös kiadványában több érdekesség olvasható.
Míg tápanyagok nélkül hetekig, hónapokig is elélhetünk, víz nélkül csak rövid időt tudunk életben maradni. Ugyanis naponta egy felnőtt ember kb. 2,5 liter folyadékot veszít, párologtatással (izzadás, lehelet), vizelettel, széklettel.

A napi átlagos folyadék igény - de az egyéni igény ettől eltérő lehet - nők esetében napi 2 liter, férfiak esetében napi 2,5 liter.
A folyadékigényt számos tényező befolyásolja: nagyobb energia bevitel, nagyobb konyhasófogyasztás, sport vagy fizikai munka, hányás, hasmenés, láz stb. De leginkább kell ügyelni a folyadék bevitelre nyáron, mert a nagy melegben fokozódik a bőrön keresztüli párologtatás (izzadás), ami jelentősen megemelheti a folyadék igényt. A kiszáradás úgy előzhető meg, ha nem tartózkodunk tűző napon, és a legforróbb órákban kerüljük a nehezebb fizikai munkát.izzadás
A folyadékbevitellel nem szabad megvárni a szomjúságérzetet, hanem folyamatosan kell gondoskodni a pótlásról. Idősebb embereknél kevésbé jelentkezik a folyadékhiány érzékelése. Ezért 50 éves kor felett ne várjunk arra, hogy majd akkor iszunk, amikor szomjasak leszünk. Fejfájás, szédülés, a szájnyálkahártya kiszáradása (cserepes száj), de a sötétebb színű, besűrűsödött vizelet, és a székrekedés is utalhat arra, hogy a szervezetnek több folyadékra lenne szüksége.
Szervezetünk a fehérjék, zsírok, és szénhidrátok elégetése során kb. 3-5 dl „oxidációs" vízhez jut. A többi folyadékot kívülről kell szervezetünkbe juttatni, enni- és innivalókkal: levesek, lédús gyümölcsök, italok.
Folyadékbevitelnél is változatosságra kell törekedni annak érdekében, hogy a napi vízmennyiséget el tudjuk fogyasztani. A táplálékok víztartalma mellett számos lehetőség van a folyadék pótlására:
- csapvíz, és ebből készült italok
- teák: hagyományos, gyümölcs és gyógyteák (javasolt lenne ízesítés nélkül készíteni)
- limonádé (energia és szénhidrátmentes édesítőkkel)
- cukormentes szörppel, italporokkal való ízesítés
- kávé (csak „hosszú kávé"-nak készítve számolhatunk vele folyadékként, presszó kávénak fogyasztva inkább vízhajtó hatású)
- ásványvizek (szénsavas – enyhe és dús - , csendes)
- gyógyvizek
- tej (1 dl kb. 5 g szénhidrát 50-70 kcal zsírtartalomtól függően)
- gyümölcslevek (számolni kell energia és szénhidráttartalmukkal!)
- frissen préselt változat a legegészségesebb (1 dl: kb. 40-60 kcal, kb. 10 g szénhidráttal)
- 100 %-os gyümölcslevek (1 dl: kb. 40-60 kcal, kb. 10 g szénhidráttal)
- 12-50 %-os gyümölcslevek, hozzáadott cukor nélkül (kb. 15 kcal, 3-4 g szénhidráttal)
- üdítők – cukorbetegek csak a light (cukormentes!) termékeket fogyaszthatják
- alkoholos italok
sörAz alkoholos italok esetében van néhány figyelmen kívül nem hagyható szempont:

- 18 éves kor alatt nem ajánlott
- „megengedhető dózisa" , melynek szív- és érrendszeri védő hatása is lehet:
férfiaknak: naponta 2-3 dl száraz bor, vagy 5 dl sör
nőknek: naponta 1-2 dl bor, vagy 3 dl sör
- 1 dl száraz bor 60-70 kcal, 4 g szénhidrát
- 1 dl sör 40-60 kcal, 5 g szénhidrát

Érdemes ügyelni arra, hogy nyáron kevésbé ajánlottak a túlhűtött italok, a szervezet számára előnyösebb lenne a langyos tea fogyasztása.
Bár cukorbetegeknek mérsékelt mennyiségben fogyaszthatók a tej, 100 %-os gyümölcslevek és az alkoholos italok, de ezek energia és szénhidráttartalma a napi mennyiségbe beleszámolandó!
Meggondolandó! A javasolt napi 140-200 g szénhidrát mennyiségek esetén ezek az italok ennivalóktól veszik el a helyet! Egy üveg sör pl. a közti étkezés 20 g körüli szénhidrátmennyiségét tartalmazza. Ebédnél ezért nem javasolt inni burgonya, rizs vagy tészta mellé. A salátákhoz, rostonsült zöldségekhez pedig kevésbé „illik" a sör...
A reggelire általában 30 g szénhidrát javasolt, fél liter tej pedig 23 g szénhidrátot tartalmaz. Így bizonyára érthető, hogy miért javasoljuk inkább az energia és szénhidrátmentes édesítővel ízesített teát vagy limonádét.
A folyadékok hozzájárulnak az ásványi anyag és nyomelem ellátáshoz is. Nagyon meleg környezetben, izzadással járó folyadékveszteség esetén, a kiválasztott ásványi anyagok pótlásáról is kell gondoskodni.

Gyurcsáné Kondrát Ilona
dietetikus
élelmezés és táplálkozás-egészségügyi szakértő

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés