Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

Friss hírek

1 1 1 1 1 (3 Értékelés)

IDAHO tányér-módszer a frissen diagnosztizált cukorbetegek számára próbál segítséget nyújtani helyes étrendjük kialakításában és megtervezésében. Ez az egyszerű technika egy szemmel jól látható iránymutatást ad, miközben a beteg normál, megszokott ételeit eszi néhány szempont szerint korlátozva, amihez nincs szüksége különleges dolgokra.

Az Idaho Egyetemen végzett megfigyelések azt támasztották alá, hogy a frissen diagnosztizált cukorbetegek számára nagyon nehéz feladat helyes étrendjük kialakítása és megtervezése. Ebben próbál segítséget nyújtani az Egyetem által kidolgozott módszer, amely tulajdonképpen egy szemmel jól látható iránymutatást ad, miközben normál, megszokott ételeket eszik a beteg néhány szempont szerint, és nincs szüksége különleges dolgokra.

Ezt a módszert eredetileg svéd dietetikusok fejlesztették ki 1987-ben azzal a céllal, hogy a cukorbeteg számára vizuálisan is szemléltetni tudják az étrend megtervezésének folyamatát. Ezt a technikát vették át 1990-ben az Idaho Egyetem dietetikusai és fejlesztették tovább az Amerikai Dietetikusok Szövetségének és az Amerikai Cukorbetegek Egyesületének táplálkozásra vonatkozó ajánlásai alapján.

A módszer jelentősen javítja az étkezések során elfogyasztott szénhidrátmennyiség eloszlását, növeli a tápanyagban gazdag élelmiszerek arányát, a rostbevitelt és csökkenti a koleszterin és zsírfogyasztást. Az egyes étkezések összeállítása öt különböző tápanyagcsoportból történik (fehérje, zöldségfélék, 45g keményítőből származó szénhidrát, gyümölcs és tejtermék, tehát a szervezet semmiből nem szenved hiányt. Ezzel a módszerrel kb. 1400 kalória jut be a szervezetbe naponta.

Idaho tányér módszer

Az Idaho módszer alkalmazásához ebédre és vacsorára egy 23 cm átmérőjű tányérra van szükség, amelyre kb. 2,5 cm magasan lehet „feltornyozni” az ételt. A tányér felére keményítőmentes zöldségek, egynegyedére magas fehérjetartalmú ételek kerülnek. A tányér negyedik negyedét a keményítőt tartalmazó ételekből kell összeválogatni. A tányéron kívül helyezkedik el a maradék két élelmiszercsoport: a gyümölcs és a tej.

Most nézzük meg jobban a tányér különböző részeit:

Zöldségek

A zöldségek foglalják el a tányér felét, és valószínűleg ez nagyobb mennyiség, mint amennyit korábban fogyasztottunk ebből az élelmiszer csoportból. A zöldségfogyasztás növelésével azonban egyensúlyba kerülnek a tápanyagok, több rost, vitamin és ásványi anyag jut a szervezetbe, amely talán korábban hiányzott. És nagyon fontos hatás, hogy a zöldségek növelik a teltségérzetet is! Mindenképpen érdemes nem csak egyfajta zöldséggel megtölteni a tányér felét, mert még a kedvenc ételünket is megunjuk, ha hosszú időn keresztül azt esszük. Nyugodtan ki lehet próbálni a párolt zöldségeket friss salátával, paradicsommal, meglepően kellemes csalódást fognak okozni!

A zöldségekkel egy dologra azonban fontos odafigyelni: a tányérnak ezen a felén a keményítőt nem tartalmazó zöldségek vannak! A keményítőt nem tartalmazó zöldségek köre igen széles, ezért talán célszerűbb inkább megjegyezni, hogy melyek azok, amelyek tartalmaznak keményítőt, tehát szénhidráttartalmuk is magas úgyhogy nem ide valók. Ezek a különböző burgonyafélék  (nyári, téli, édes, csicsóka stb.), a borsó, a fejtett bab, a kukorica és a rizs.

Fehérjék

A tányér ⅟4 részét foglalják el a húsfélék és egyéb fehérjeforrások. A fehérjékben gazdag ételek a vörös-és szárnyas húsok, halfélék, tojás, sajt és a diófélék. Fontos tudni, hogy ezek a fehérjeforrások időnként túl sok zsírt is tartalmaznak, ezért az elkészítésük előtt a látható zsírt, bőrt el kell távolítani róluk. Általános szabályként elmondható, hogy az alacsony vagy csökkentett zsírtartalmú ételeket kell előnyben részesíteni az egészséges táplálkozás során. Ennek az is része, hogy a kevés zsiradékon történő grillezést, párolást részesítjük előnyben a rántás és a bő olajban sütés helyett.

Kenyér/gabonafélék/keményítő

A tányér ⅟4 részét töltik meg a kenyér-és gabonafélék és a keményítőt tartalmazó élelmiszerek. Ez a csoport sok féle élelmiszert tartalmazhat, hiszen ide tartozik pl. a rizs, a nokedli, burgonyafélék, tészták, gabona magvak, müzlik, kukorica, borsó és fejtett bab. Ha valaki ebédre pl. levest is eszik, a levesben lévő tészta, burgonya, csipetke stb. mennyiségét is a felosztott tányér ⅟4 részeként kell, hogy kimérje.

Tej

Válasszunk ki egy kb. 2,5 deciliteres bögrét, amely mérőedényként szolgálhat. A tej és joghurtfélékből naponta kb. 3x2,5 dl-re van szükségünk a megfelelő kalciummennyiség biztosítására, ezért a főétkezések mellé mindenképpen fogyasszunk egy bögre alacsony zsírtartalmú tejet, 2,5dl joghurtot, kefirt vagy esetleg cukormentes pudingot.

Gyümölcs

A gyümölcs helye a felosztott tányéron kívül, egy kistányéron van, ami étkezésenként egy kisebb gyümölcsöt jelent. (ha feldarabolnánk, akkor félig töltené meg a 2,5 decis bögrénket.) A gyümölcsöt kiválthatjuk 1dl 100%-os gyümölcslével is, de az igazság az, hogy a gyümölcs jobban eltelít, mint ha csak a levét fogyasztjuk.
Az édesszájúak hetente két alkalommal lecserélhetik a gyümölcsöt valamilyen desszertre, de ha valaki nem szereti a gyümölcsöt vagy esetleg nem ehet tejterméket, akkor az is helyettesíthető keményítőt tartalmazó egyéb élelmiszerrel.

Ez a módszer rendkívül hasznosnak bizonyul a frissen diagnosztizált cukorbetegek esetében, akik az elején teljesen elveszettnek érzik magukat az új diéta kialakítása miatt, de azok számára is jó megoldás, akiknek nincs idejük a különböző szempontok alapján megtervezni és összeállítani étrendjüket. A cukorbetegek esetében, amikor nincs megfelelő inzulintermelődés, vagy a szervezet nem megfelelően reagál rá, akkor a megfelelő vércukorszint érdekében muszáj lecsökkenteni a szénhidrátbevitelt, amely a legtöbb ember esetében – akár cukorbeteg, akár nem -, nagyon nehéz feladat. Ennek az az oka, hogy a leggyakrabban és legnagyobb mennyiségben fogyasztott élelmiszerek – a különböző édességek, cukrozott italok, tészták, burgonyás, kukoricás ételek – rendkívül magas szénhidráttartalommal rendelkeznek.

Az IDAHO tányér-módszer hozzájárul ahhoz, hogy a cukorbetegek csökkenteni tudják a szénhidrátbevitelt, és megfelelő mennyiségben és minőségben étkezzenek, ennek hatására ugyanis több, keményítőt nem tartalmazó zöldséget és kevesebb keményítőt tartalmazó ételt fogyasztanak az egyes étkezések folyamán.

Ez a módszer kiválóan alkalmazható azon tablettás II. típusú cukorbetegek számára, akik nem tudják vagy nem akarják mérni és számolni a szénhidrátokat, de egészséges táplálkozással szeretnének hosszú távon megfelelő vércukorszintet elérni a szövődmények elkerülése érdekében. A cukorbetegség előrehaladott állapotában, rendszeres (napi többszöri) inzulin kezelés mellett ennél szigorúbb diétára van szükség!

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés