Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

Friss hírek

1 1 1 1 1 (1 Értékelés)

A tudatosság manapság nagyon divatos kifejezés, és szinte mindenre használható., így az étkezésre is. Ám amellett, hogy divatos, jelentősen javíthatja a HbA1C értéket és csökkentheti a derékbőséget is.

  • Vajon hányan vacsorázunk a Tv előtt a Híradót nézve?
  • Hányan hörpintjük fel a reggeli kávénkat miközben a gyerek uzsonnáját készítjük?
  • Hányan vagyunk, akik menet közben, telefonálás vagy vezetés alatt eszünk?

Valószínűleg majdnem mindannyian igennel válaszolunk ezekre a kérdésekre. És már csak az evés végeztével vesszük észre, hogy többet ettünk, mint amennyit valójában terveztünk – már ha szakítunk időt arra, hogy visszaidézzük a lenyelt falatokat. Cukorbetegséggel vagy anélkül a túlzott ételfogyasztás nem kívánatos se a vércukor, se a testsúly szempontjából.

De hogyan lehetne a nemtörődöm étkezési szokásainkat tudatossá alakítani akkor, amikor az életünk túlságosan is gyorsan pörög ahhoz, hogy megálljunk néhány percre csak azért, hogy élvezzük egy jó kis rizottó illatát?

A legújabb pszichológiai irányzatok alapján a „tudatosság" vált az egyik leggyakrabban használt kifejezés a táplálkozástudományban. Ebben persze semmi újdonság nincs, hiszen a keleti filozófiában a tudatosságnak megvannak a gyökerei, és tulajdonképpen bármire is használjuk ezt a kifejezést, a jelentése egyszerű: nagyobb odafigyelés.

Megrette Fletcher az „Egyél, amit szeretsz, szeresd, amit eszel cukorbetegen" című könyv társszerzője szerint a tudatos étkezés nem más, mint a szándékos és figyelmes evés. Szándék az éhség és az étel utáni vágyakozás leküzdésére, és figyelem az étel íze és az éhségünkben és teltségünkben bekövetkezett változásra. Ez a felfogás néhány ember számára körültekintőbb étkezést, mások számára egyszerűen csak lassítást jelent evés közben.

Tudatosság és lelkiismeret

Heather Nielsen, a Transforming Diabetes honlap egyik alapítója részt vett egy étkezési tréningen, ahol az volt az egyik feladat, hogy vegyen a szájába egy kis falat ételt, és a különböző érzékszerveit (ízlelés, szaglás, figyelem) használja arra, hogy minél jobban, minél tudatosabban érezze a szájában lévő falatot.

„Arra kértek bennünket, hogy hagyjuk a falatot a szánkban egy kis ideig, és mozgassuk körbe a nyelvünkkel, így még mielőtt beleharapnánk, felfedezhetjük a szerkezetét és az ízé, majd folytassuk a megfigyelést utána is. Nielsen elárulta, hogy ez a vizsgálat megmutatta a számára, hogy mennyire nem étkezett tudatosan korábban. „Rájöttem, hogy a cukorbetegség miatt mennyire nem értékeltem ételként az ennivalót, csak szénhidrátként és kalóriaként tekintettem rá."

A tudomány

Bár a tudatos étkezés nem egy diéta fajta, a különböző vizsgálatok azt mutatják, hogy a fogyás egy további hatása is lehet. Az Egyesült Államokban, ahol minden elméletre indítanak egy képzést, a tudatos étkezés megtanulására is létrehoztak egy 10 részes programot. A résztvevők vizsgálata azt bizonyította, hogy tudatos étkezéssel csökken a nagy evészetek száma, és a tudatosan étkezők képesek felhasználni az éhségüket és jóllakottságukat arra, hogy saját maguk szabályozzák a helyes ételek megválasztását és az étkezési szokásaikat. Egy másik, ezt vizsgáló kutatás azt is igazolta, hogy a fogyókúrázók esetében tudatos étkezéssel elkerülhető a jojó hatás, vagyis 15 hónap múlva sem szedik vissza a leadott kilókat a tudatosan étkezők.

A tudatos étkezés nem jelenti azt, hogy lótuszülésben jógamatracon kell mormolnunk, minden alkalommal, amikor megéhezünk. Egyszerűen arról van szó, hogy ténylegesen odafigyelünk arra, amit a szánkba teszünk.

Hogyan kezdjük?

A szakemberek azt tanácsolják, hogy a tudatos étkezést fokozatosan kell bevezetnünk a mindennapjainkba. Naponta vagy esetleg hetente csak egy étkezés során együnk lassan és nagyon figyelmesen. Az alábbi tippek segíthetnek a tudatos evés megtanulásában:

  • Állítsuk be az ébresztőórát 20 percre és töltsük ezt az időt egy normál mennyiségű étel elfogyasztásával.
  • Próbáljunk meg nem a domináns kezünkkel enni: ha jobb kezesek vagyunk, együnk bal kézzel és fordítva.
  • Legyünk 5 percen keresztül teljesen csöndben, miközben arra a folyamatra gondolunk, amely során az előttünk lévő étel a nyersanyagból készétellé vált. (Például egy finom borsóleves esetében pörgessük végig, amíg az elvetett borsószemek kikelnek, leszedik, elkerül a zöldségeshez egészen az elkészítés végéig.).
  • kis falatokat tegyünk a szánkba és alaposan rágjuk meg őket.
  • Mielőtt kinyitjuk a hűtő vagy a kamra ajtaját vegyünk egy nagy levegőt és tegyük fel magunknak az alábbi kérdést: „Valóban éhes vagyok?" Tereljük el a figyelmünket az evésről ilyenkor és foglaljuk el magunkat olvasással vagy egy kis sétával.

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés