Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

Friss hírek

1 1 1 1 1 (4 Értékelés)

A téli ínséges hónapok előtt érdemes feltölteni szervezetünk vitamin és ásványi anyag raktárait. Az őszi időszak a nyárihoz hasonlóan gazdag zöldség és gyümölcs választékot kínál számunkra.  Ezen élelmiszercsoport szerves részét képezi a cukorbetegek étrendjének, ráadásul a gyümölcsök és zöldségek bőséges fogyasztása a különböző szövődmények (pl.: szív – és érrendszeri megbetegedések) megelőzésében is nélkülözhetetlen.

Szeptembertől novemberig a zöldségek között megtalálhatjuk a különböző káposztaféléket, brokkolit, karfiolt, kelbimbót, zöldbabot. A hidegebb, esős idő beköszöntével szívesebben eszünk melengetőbb ételeket, mint amilyenek a sütőben sütött rakott ételek, amelyeket az előbb említett összes zöldségből elkészíthetünk.

Az ilyenkor közkedvelt sütőtökkel azonban vigyázzunk, hiszen ennek a szénhidráttartalma 16,5 g /100 g. A burgonya alacsonyabb glikémiás indexű alternatívája a csicsóka is megtalálható a boltokban. A sóska mellett pedig újra élvezhetjük a spenótból készített ételeket is.

Színesítheti még az étkezéseinket a cékla, zeller, szárzeller lereszelve salátaként, margarinba keverve a szendvicsekre kenve, vagy krémlevesnek elkészítve. A reggeli szendvicshez a szokásos paprika, paradicsom mellett fekete retket is rágcsálhatunk, ami lereszelve és mézzel összekeverve megfázás esetén is segítségünkre lehet.

Jellemző zöldségek még ebben az időszakban a cikória, sárgarépa, petrezselyemgyökér, mángold, póréhagyma, főzőtök, az ősz kezdetén pedig még patisszon, padlizsán és cukkini is kapható.

Ne felejtsük el azonban, hogy míg a zöldségek nagy része korlátlan mennyiségben fogyasztható (kivéve néhány magasabb szénhidráttartalmút, mint amilyen a burgonya, kukorica, sütőtök), addig a gyümölcsök szénhidráttartalmát mindig figyelembe kell venni!

Ezen időszak nagy slágere a birsalma és körte, melyeket ehetünk tízóraira, uzsonnára (a birsalma szénhidráttartalma 9,1 g / 100 g), de akár levesnek, kompótnak elkészítve is. Sütőzacskóban sovány húsokkal sütve zsírszegény, mégis ízletes őszi fogás készíthető ezekből a gyümölcsökből.

A két legjellemzőbb idénygyümölcs, a szilva és a szőlő fogyasztása magas szénhidráttartalmuk miatt nem, vagy csak nagyon kis mennyiségben javasolt (ezzel kapcsolatban érdemes kikérni a kezelő orvos véleményét).

Az évszak jellegzetes vadételeit, de akár egy egyszerű szárnyas ételt is különlegesebbé varázsolhatunk vadon termő, karakteres ízű erdei gombákkal (pl.: rókagomba, vargánya gomba), amelyek szintén ilyenkor szedhetők. Bevizsgáltatásukról azonban ne feledkezzünk meg!

Recept ötlet: Párolt cékla saláta

Grillezett zöldségekhez, húsokhoz, sajthoz is illő alacsony kalória és szénhidrát tartalmú köret. Melegen és hidegen is fogyasztható.

Hozzávalók 4 személyre:

  • 600 g cékla megpucolva, lereszelve
  • 400 g alma megpucolva, lereszelve
  • 100 g sárgarépa megpucolva, lereszelve
  • 30 g reszelt torma
  • őrölt kömény, só, ecet ízlés szerint

Elkészítés:

A reszelt céklát és répát időnként megkeverve, nagyon kevés vízzel félig puhára főzzük. Ízesítjük sóval, köménnyel, majd hozzáadjuk a reszelt almát. Mikor kellően megpuhult ecettel kialakítjuk az étel végleges ízét. A sárgarépát akár helyettesíthetjük zellerrel, petrezselyemgyökérrel is.

Tápanyagtartalom 1 főre: 137 kcal; 3,28 g fehérje; 3,15 g zsír; 22, 41 g szénhidrát

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés