Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

Friss hírek

1 1 1 1 1 (0 Értékelés)

Mindenki számára ismert, hogy farsang után következik a keresztény böjti időszak, ami nagypéntekig tart. Ha valaki nem vallási okból fontolgat megszorítást étrendjében, akkor erre az időszakra szokta tervezni a tavaszi „tisztító kúráját", általában a böjtihez hasonló megszorításokkal. Ugyanakkor vannak, akik nevén nevezve a problémát szeretnének megszabadulni néhány kg túlsúlytól, hogy beleférjenek előző évi ruhájukba.

overweight-daughterTehát, ha jól belegondolunk, akkor van némi alapja a kora tavaszi – bármilyen okból történő – táplálkozásunkra való odafigyelésre. Hiszen télen kevesebbet mozgunk, és az ünnepek alatt kevésbé tudjuk megállni, hogy ne együnk többet az ebben az időszakban jellemző ételekből. Cukoranyagcsere zavar esetén viszont minden felesleges kg ronthatja nem csak a vércukorértékeket (hiszen a hasi zsírszövet növekedése fokozhatja a szervezetben az inzulinrezisztenciát, azaz több inzulin szükséges – akár a szervezet termeli meg, akár kívülről kell injekció formában bejuttatni - a vércukorszint normalizálásához), hanem növekedhetnek a vérzsír-értékek, húgysavszint, sőt gond lehet a vérnyomással is. Nem véletlen, hogy a túlsúlyos cukorbetegeket az orvosok fogyásra noszogatják. Hát ezért. Mert ha fél év alatt sikerül 5-10 kg-tól megszabadulni, minden – az előzőekben felsorolt – labor érték javulhat.

Felmerül a kérdés, kell-e böjtölni, a húst kiiktatni az étrendből?

fishVallási okból megoldható, de ha nem néhány napos a böjt, hanem hosszabb időszakú, akkor gondoskodni szükséges a húsban található összetevők (pl. B12 és vas) megfelelő pótlásáról. A teljes értékű fehérje források ugyanis biztosíthatók tejtermékekkel, tojás és a hal fogyasztásával (bár a halfogyasztás nem igazán jellemző egy átlag magyar emberre), de vannak bizonyos összetevők, melyek csak a húsban vannak. Vagy éppen azokból jobban hasznosulnak, mint pl. a vas.
Ugyanakkor, érdemes tisztában lenni azzal, hogy a böjt a betegekre és idősebbekre nem vonatkozik.
A „tisztító kúrák" alkalmazása már kevésbé indokolt, hiszen a szervezetünk „méregtelenítés"-ének segítése egész évben indokolt: napi 2-3 liternyi folyadék fogyasztásával, megfelelő mennyiségű rost bevitelével, a bélflóra működését segítő savanyított tejtermékek fogyasztásával, az antioxidánsok (C-, D-, E-vitamin, szelén , béta karotin, stb) biztosításával. Tehát nem csak tavasszal kellene kúraszerűen egészségesebben táplálkozni!

céklasalátaA nagyobb odafigyelésre mégis szükség van tavasszal, hiszen a „tavaszi fáradtság" mindenki számára ismert probléma, és a C-vitamin bevitel relatív hiányával (teljes hiány a skorbut lenne) függ össze. Tudni kell, hogy a C-vitamin igen érzékeny, hőre, tárolásra. Tehát azok a zöldségek, gyümölcsök, melyeket ősszel tettünk el a télre – még ha frisseknek is tűnnek (pl. alma) – már kevesebb vitamint tartalmaznak. Amit pedig hőkezeléssel tartósítottunk (konzervek), vagy éppen megfőzünk, már elenyésző mennyiségű C-vitamint tartalmaznak. Tehát szükségünk van friss zöldségre, gyümölcsre, ami kora tavasszal a legdrágább, különösen idén. Viszont, van savanyú káposzta, van még cékla, most van idénye a citrus féléknek. Ugyanakkor, ha kevesebb húsféleséget fogyasztunk (naponta 1 x, nem több, mint 8-10 dkg-t), és kevesebb húskészítményt (naponta legfeljebb 3-4 dkg zsírszegényebb fajtát), akkor a megmaradt pénzt költsük a friss zöldségekre, gyümölcsökre (sok nagyobb üzletnél vannak akciók is), ne másra. Aki esetleg cigarettázik, vagy alkoholos italokat, üdítőket fogyaszt, annak az árát is most költheti „méregtelenítésre", hiszen a tisztító kúrák idején ezek is elhagyandók!
Egy doboz cigaretta áráért ugyanis több kg zöldség vagy gyümölcs vásárolható.

Következő kérdés, hogy a húsvéti ünnepek alkalmával mit ehetnek a cukorbetegek. Lehet-e enni sonkát, tojást?

eggsTermészetesen lehet, de mértékkel. Az ennivaló koleszterin tartalma ugyanis csak 10-20 %-ban befolyásolja a vér koleszterinszintjét. De, tisztában kell lenni azzal is, hogy a javasolt koleszterin bevitel 250-300 mg naponta, miközben egy db tojás koleszterin tartalma 180-240 mg, és zsírosabb húsok (pl. füstölt csülök, vagy zsírosabb sonka szalonna része) is 100 mg/ 10 dkg körüli. Hetente kb. 5-6 tojás fogyasztása ajánlott, de persze ez megoldható úgy is, hogy több tojásmentes nap után 2 db-t eszük egyszerre. A zsírosabb házi sonkák helysonkaett javasoltak a soványabb fajták. Akiknek viszont emésztőrendszeri problémáik vannak (pl. epebetegek), azok csak a sovány, gépsonka jellegű készítményeket fogyasszák, és tojásnak csak a fehérje részét (mert a sárgájában van a koleszterin).

 

 
rétesA vendég váró (és kínáló) sütemények fogyasztása most is csak mértékkel ajánlott, napi és étkezésenként javasolt szénhidrátmennyiségbe beleszámolva. Cukor helyett energia mentes édesítőszerek használatával. Édesítésre ne használják a fruktózt (gyümölcscukrot), mert a legújabb tudományos eredmények szerint legalább annyira káros a szervezetünknek, mint a kristálycukor, vagy porcukor. Ha valakinek magasak a vérzsír-szintjei, húgysavszintje, akkor kerülje a cukoralkoholok (szorbit, xilit, nyírfacukor, maltit) használatát is.

 

 

Gyurcsáné Kondrát Ilona
dietetikus,
élelmezés és táplálkozás-egészségügyi szakértő

 

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés