Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

Friss hírek

1 1 1 1 1 (1 Értékelés)

A cukorbetegek leginkább akkor tudják betartani az orvos és dietetikusok által javasolt étrendet, ha nem kell részükre külön főzni. De ami részükre a „diabéteszes étrend", az a családnak is ajánlott egészséges összetételű táplálkozás kellene, hogy legyen.

timetodietA cukorbetegek 80 %-a túlsúlyos, vagy elhízott, ezért az étrendnek nem csak a szénhidrát tartalmával, hanem az elfogyasztott kalóriájával is számolni kell. A leggyakrabban ajánlott 160-200 g szénhidrátot (nők: 160-180 g, férfiak 180-200 g) kb. 1500-2000 kcal-val lenne javasolt fogyasztani. A megszorított energia mennyiségen csak a fizikai aktivitás növelésével lehet lazítani.
Magyar emberek magyaros ételeket szeretnének enni a „diétában" is, hiszen a megszokott ételeket fogyasztva könnyebb betartani az étrendi ajánlásokat. Ehhez fontos lenne az is, hogy a cukorbetegek és családtagjaik ne átmenetileg figyeljenek csak az étrend összetételére, hanem kisebb megszorításokkal, fokozatosan, és véglegesen alakítsák át az étkezésüket. Ez a záloga annak, hogy a cukorbetegek által leadott kilók ne jöjjenek vissza egy idő után, és hogy a családtagok se hízzanak el. Minden leadott testsúlyfelesleg javít a cukoranyagcserén, szerencsés esetben csökkenthető a szedett gyógyszer, vagy a kapott inzulinadag mennyisége. Akik pedig még nem cukorbetegek, nagyobb esélyt kapnak arra, hogy később se legyenek azok.

Hogyan valósítható ez meg?

- Mérsékelt energia megszorítás mellett (havi 0,5- 2 kg fogyás esetén) a szervezet nem állítja át tartalékolásra az anyagcserét, kisebb a visszahízás veszélye
- Együtt lehet étkezni a családdal, hiszen mindenki csak egészségesebben étkezik
- Fél, egy év, két év múlva is betartható az étrend (ami pl. a 600-800 kcal étrendre nem mondható), hiszen némi ügyeskedéssel nincs tilos étel

Az egészséges táplálkozási ajánlások egyik javaslata a napi többszöri (4-6) étkezés. Ez nem mond ellent a diabétesz, vagy a testsúlycsökkentés alapelveinek, ha helyesen értelmezzük. Dietetikailag ugyanis étkezésnek számíthat egy szem alma, vagy 2 dl tej is, amit általában az emberek nem neveznek étkezésnek. Főleg a tejet nem, hiszen azt isszuk. Tehát a cukorbetegségben javasolt 5-6 étkezés valójában a megszokott reggeli, ebéd, vacsora, köztes étkezéssel (értelmezhető 2-3 „nass"-nak), ami lehetőleg gyümölcs, vagy zöldség (pl. sárgarépa), esetleg rostos gabonatermék legyen (korpáskeksz, cukormentes háztartási keksz, abonett, puffasztott rizs, vagy búza) 15-20 g szénhidrát mennyiségben.

toastandteaA legkritikusabb fő étkezés a reggeli. Itt nagyon visszafogottan kell étkezni, mert a 25-35 g szénhidrátba nem fér sok bele, főleg tej mellett. Egy dl tej ugyanis, és egy dkg kenyér is kb. 5 g szénhidrátot tartalmaz. Ezért praktikusabb reggel teát fogyasztani 5-7 dkg kenyérrel. Akinek ez a kenyér mennyiség kevésnek bizonyul, a tízóraira is tervezhet még 3-4 dkg kenyeret, és fogja úgy fel, hogy a reggelijét két részletben eheti meg – egy, másfél óra eltéréssel. Ezután már csak arra kell ügyelni, hogy zsírszegény margarinnal, vagy egy db kockasajttal legyen megkenve a kenyér, a megszokott felvágott legyen zsírszegény, és 3-5 dkg, idényjellegű zöldséggel.

levesEgy átlagos ebéd szénhidrát tartalma 50 g körül ajánlott. Szerencsére nagyon sok hagyományos étel elkészíthető úgy, hogy egészségesebb összetételű legyen, de arra ügyelni kell, hogy a mit mivel párosítunk. Ha valakinek nincs ideje az étkezésre, ehet 8-10 dkg pogácsát, de valljuk be őszintén, szívesebben eszünk legalább két fogásos ebédet. A hagyományos ételeink köztudottan zsírdúsak voltak, és általában sok szénhidrátot tartalmaztak. De, a bevonatos edényben már egy evőkanálnyi zsiradékon is lehet párolni a vöröshagymát a pörkölthöz, és a hús lehet lezsírozott sertéshús, vagy filézett pulykacomb. A köretek adagja igaz kimért mennyiség legyen (5 dkg rizs, vagy 5 dkg tészta, vagy 20 dkg burgonya), de lehet mellette nagyobb adag a savanyúság, vagy a saláta. Ha a köretünk burgonya, rizs vagy tészta, akkor alacsony szénhidrát tartalmú levesekkel (1 evőkanálnyi tésztával, hús és csontleves), natúr sült húsokkal lehet párosítanunk, vagy az előbbi módon elkészített pörkölttel. Ha burgonyalevest, vagy lebbencslevest kívánunk meg, akkor a köret párolt zöldség vagy saláta legyen, esetleg alacsony szénhidrát tartamú zöldségből készült főzelék (tök, zöldbab). Fasírt, töltött húsok, rántott hús mellett a leves és a köret szénhidrát (és kalória!) tartalma legyen kevesebb: zöldséglevesek mellett (akár tészta nélkül), legyen a köret saláta, vagy párolt zöldség. A rakott és töltött zöldségek tölteléke készüljön kevesebb zsiradékkal, kevesebb rizzsel, soványabb hússal.

dinnerA vacsora összeállításakor hideg ételek esetén a reggelire javasolt minőségi válogatást célszerű szem előtt tartani, meleg ételek esetén az ebédre javasolt mit-mivel párosítsunk szénhidrát mennyiség függvényében elvet érdemes figyelembe venni. És bár általában este eszik együtt a család, mindenkire érvényes régi közmondásunk, „vacsorázz úgy, mint a koldus". Legalábbis energia mennyiség tekintetében, hiszen alvás, TV nézés, olvasás esetén már kevesebb kalóriára lesz szüksége a szervezetünknek.

A hagyományos ételek kedvezőbb összetételűek lesznek, ha:

- Legfeljebb 10 dkg sovány húst használunk egy adagra
- Tejföl helyett zsírszegény tejfölt, vagy joghurtot használunk
- Kevesebb főzőlével kevesebb lisztet használunk sűrítésre
- Csínján bánunk a zsiradék mennyiségével (1 dl olaj, vagy 10 dkg zsír = 900 kcal !)
- Füstölt szalonna helyett a bőrkéjét főzzük az ételbe, vagy füstölt húst használunk
- Édesítésre energiamentes édesítőszereket alkalmazunk.

Összegezve, ha nem diétaként tekintünk az étrendre, hanem egy lehetőséget látunk arra, hogy egészségesebben táplálkozzunk, akkor számtalan utat találunk arra, hogy a kecske is jóllakjon, és a káposzta is megmaradjon. Azaz az evés öröme mellett az étrendi javaslatok is betartásra kerüljenek az egészségesebb élet – a szövődmények megelőzése – reményében.

Gyurcsáné Kondrát Ilona
dietetikus,
prevenciós, élelmezés és táplálkozás-egészségügyi szakértő

 

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés