Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

Friss hírek

1 1 1 1 1 (0 Értékelés)

Ha őszintén magunkba nézünk, akkor pontosan tudjuk, hogy sokkal könnyebb kibúvókat keresni, mint megoldást találnunk olyan helyzetekre, amelyekben régi, bevett szokásainkon kellene változtatni. És az étkezési szokásaink pontosan ebbe a kategóriába tartoznak. Nézzük hát a kifogásokat - és a megoldásokat!

Ha őszintén magunkba nézünk, akkor pontosan tudjuk, hogy sokkal könnyebb kibúvókat keresni, mint megoldást találnunk olyan helyzetekre, amelyekben régi, bevett szokásainkon kellene változtatni. És az étkezési szokásaink pontosan ebbe a kategóriába tartoznak. Egy hosszú évek óta cukorbetegekkel foglalkozó dietetikus segítségével most megnézzük, hogy melyek a leggyakrabban felsorolt kifogások az egészséges étkezéssel szemben, és hogy hogyan lehet megnyugtatóan orvosolni ezeket a helyzeteket úgy, hogy egyszer és mindenkorra leszámoljunk velük. Nézzük hát a kifogásokat - és a megoldásokat:

"Én csak az olyan tiltott zöldségeket szeretem, mint a krumpli vagy a kukorica."

Ez gyakori vélemény a cukorbetegek között, és a legtöbben nagyon csalódottak, amikor kiderül, hogy ezek szénhidráttartalma jóval magasabb (ezáltal a vércukorszintet is jobban megemeli), mint más zöldségeké. Érdemes jobban körülnézni a zöldségfronton, és kipróbálni addig nem, vagy csak ritkán fogyasztott fajtákat is. Könnyű azt állítani, hogy nem szertjük a cukkinit, spárgát, gombát, mondván, hogy egyszer már kipróbáltuk, de azt csak kevesen tudják, hogy ízlésünk az évek során változik, és ezek a végérvényesnek hitt állapotok nem tartanak örökké. Ezeket a "fura" zöldségeket ráadásul nagyon könnyű ízletesen és változatosan elkészíteni - befűszerezve megpirítani egy kis olíva olajon, vagy megsütni a sütőben vagy a grillen, és a végén megszórni egy kis reszelt sajttal vagy esetleg Parmezánnal -, mindössze néhány perc alatt készen van.

"Elfelejtettem megmérni a vércukromat 2 órával étkezés után."

Az étkezés után 2 órával történő vércukor-ellenőrzés nagyon fontos és megmutatja, hogy hogyan viselkedik a vércukor az evést követően. Előfordul, hogy étkezés előtt a vércukorszint teljesen rendben van, de bizonyos ételek elfogyasztása után az egekbe szökik. Ahhoz azonban, hogy ki lehessen deríteni, hogy melyek is ezek, rendszeresen követnünk kell a vércukorszint viselkedését. Ha másképp nem megy, állítsuk be csörgőre a mobiltelefonunkat vagy egy ébresztőórát, így a megfelelő időben történő jelzés emlékeztetni fog bennünket arra, hogy mi a teendőnk.

"Társaságban voltam, ahol nem akartam megmondani, hogy cukorbeteg vagyok. Csak olyan ételeket tudtam enni, amelyeketől nagyon magas lett a cukrom."

A cukorbetegség miatt soha nem szabad zavarban lennünk! El kell fogadnunk ezt az állapotunkat, és ha nem titkoljuk, akkor meg fogunk lepődni, hogy milyen sokan vannak még körülöttünk hasonló helyzetben! Tehát amikor éppen vanília sodóval leöntött almáspitét vagy egy ellenállhatatlannak tűnő somlói galuskát kínálnak desszertként, mondjuk el, hogy örömmel megennénk, de az nagymértékben ártana a cukorbetegségünknek. Az étkezéssel egybekötött vendégség előtt érdemes a házigazdánál érdeklődni a menüvel kapcsolatban, és jelezni neki, ha valamelyik fogás nem igazán illeszthető be a diétánkba. A süteményt mindig ki lehet - és tanácsos is - váltani friss gyümölccsel!

"Azt hittem, hogy a cukorbetegségre kapott gyógyszerek mellett bármit ehetek!"

A gyógyszer szedése nem jelenti azt, hogy egészségtelenül ehetünk. A cukorbetegség összetett, az alábbi, egyformán fontos tényezőkből álló feladat: gyógyszerezés, egészséges étkezés, testmozgás (és ha szükséges, fogyás). Ezek együttesen szükséges teendők a megfelelő állapot fenntartásához és a szövődmények elkerüléséhez.

"Az élet túlságosan rövid, és én élvezni akarom az evést!"

Az evés élvezete és az egészséges étkezés nem zárják ki egymást, azonban sokan egyáltalán nem hajlandóak változtatni étkezési szokásaikon mondván, hogy az csak így élvezhető. Csinálhatunk úgy, mintha nem lennénk cukorbetegek, választhatjuk az egészségtelen étkezést, ettől azonban a cukorbetegség nem múlik el. A szövődmények egy idő után kifejlődnek a rosszul karbantartott cukorbetegeknél, és akkor már nem tehetünk túl sokat. Az élet úgy is élvezhető, ha közben figyelünk a cukorbetegségünkre, de ennek része az is, hogy - ismerve a magyar konyha sajátosságait - változtatunk néhány szokásunkon.

"A munka, a család és a háztartás ellátása után magamra nem marad sem időm, sem energiám."

Természetes, ha szülőként a gyerekek és a család mindennéál előbbrevaló, a cukorbetegség azonban ezt felülírja. A családunk számára sem jó, ha nem vigyázunk és törődünk magunkkal, hiszen betegen róluk sem tudunk gondoskodni!

"Beadom az inzulint, megeszem a megfelelő szénhidrátmennyiséget, jó a HbA1C értékem is. Miért kellene változtatnom az étkezési szokásaimon?"

Remek dolog, ha a HbA1C érték megfelelő, de ez nem hatalmaz fel senkit arra, hogy mindenféle egészségtelen dolgot megegyen, majd össze-vissza lövöldözze az inzulint. Nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy három cukorbetegből kettő szívbetegségben vagy sztrókban hal meg! A jó HbA1C érték önmagában senkit nem véd meg a szövődményektől! A tápanyagban gazdag, minél kevesebb mesterséges tartósítószert tartalmazó egészséges ételek fogyasztása minden cukorbeteg számára nagyon ajánlott a hosszú és egészséges élet érdekében!

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés