Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

Friss hírek

1 1 1 1 1 (1 Értékelés)

A tojás az egyik legváltozatosabban felhasználható alapanyag a konyhában. Amellett, hogy a legtöbb sütemény, vagy számos más étel is elképzelhetetlen nélküle, a szervezetünk számára éppen ilyen fontos. Rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, értékes fehérje és ω-3 (omega-3 zsírsav) forrás.

Mi is az a tojás?

Az emberiség régóta fogyasztja a különböző madarak tojását. Manapság hazánkban a legelterjedtebb a tyúktojás, de számos országban ugyanilyen gyakori a fürj, liba, kacsa, strucc, vagy akár a sirály tojás használata is a főzés során. 1999 óta, minden év októberének 2. péntekén tartják a tojás világnapját, melynek célja a tévhitek eloszlatása, a tojás népszerűsítése. Ennek keretén belül Siófokon, 2003 óta minden év októberében megrendezik a Nemzetközi Tojásfesztivált.

Egy darab (40 g-os) tojás 68 kalóriát, 5,4 g fehérjét és 4,8 g zsírt tartalmaz. Mivel a szénhidráttartalma tulajdonképpen elhanyagolható (0,24 g), ezért könnyedén beilleszthető a cukorbetegek diétájába. Hetente 5-6 db tojás az ideális mennyiség, de a legjobb, ha ezt nem egy étkezés alkalmával esszük meg, egyszerre ne fogyasszunk 1-2 db-nál többet.

Vizsgálatok kimutatták, hogy az élelmiszerekkel bevitt koleszterin nem befolyásolja a vér koleszterin szintjét, egészséges zsíranyagcserével rendelkező személyeknél. Azoknál azonban, akiknél a zsíranyagcsere nem megfelelően működik genetikai, vagy egyéb okokból és ez által magas koleszterinszinttel rendelkeznek - ami cukorbetegeknél meglehetősen gyakori, ajánlatos kicsit jobban odafigyelni a mennyiségekre. Az Ő esetükben a napi elfogyasztott koleszterin ajánlott mennyisége 200 mg. Éppen ezért jó tudni, hogy egy tojás koleszterin tartalma 180 mg, tehát fedezi a napi mennyiséget. Normális koleszterin szint mellett a napi ajánlott mennyiség 300 mg.

Mi van benne?

A tojásfehérje nagy része, 90%-a víz, a maradék 10%-ot pedig különböző típusú fehérjék alkotják, ez felelős azért a tulajdonságáért, hogy habbá tudjuk verni. Ajánlatos időben kivenni a tojást a hűtőből, mivel szobahőmérsékleten könnyebb felverni, mint hűtött állapotban. A magas víztartalom miatt a fehérje a tojás összes energia mennyiségének csak kis részét tartalmazza. A csak fehérjéből, zsírszegényen elkészített rántotta ezért nem csak szénhidrát mentes, de kalória és zsírszegény is. Így a szív és érrendszert érintő szövődmények esetén is bátran fogyaszthatjuk.

Ezzel szemben a tojás sárgája a különböző fehérjéken és vízen kívül 31%-ban tartalmaz különböző zsírokat (koleszterin, lecitin, omega-3). Ezek mellett, a tojás sok hasznos összetevője (vitaminok, ásványi anyagok) szintén a sárgájában található. Vitaminok közül nagy mennyiségben tartalmaz A, D (a csukamáj olaj után a tojásban van a legtöbb), E, B2, B12 vitamint, folsavat, pantoténsavat. Szintén magas a foszfor, vas és kén tartalma.

Mire figyeljünk?

Vásárláskor többféle tojás közül is választhatunk. Mindig nézzük meg a csomagolást, mivel több hasznos információt is megtudhatunk a címkéből. Ilyen például, hogy az adott tojás honnan származik, milyen körülmények között tartották a tyúkot, fertőtlenített-e, van-e hozzáadott vitamin, vagy egyéb tápanyag tartalma, méret szempontjából pedig S-estől az XL-esig kaphatóak. Okos tojás néven már kaphatunk az átlag tyúktojáshoz képest harmincszor annyi ω-3 zsírsavat és ötször annyi E vitamint tartalmazót is.

Ha olyan ételt készítünk, amelyhez nyers tojást kell használnunk, például majonéz, tiramisu, mindenképpen friss, fertőtlenített tojásokat használjunk fel. A nem megfelelően kezelt tojás szalmonella fertőzés veszélyét hordozhatja. Könnyen megállapíthatjuk a frissességet, ha vízbe tesszük a tojást. Amelyik elsüllyed az friss, míg a vízben úszó, felemelkedő darabok már régebbiek, ezeket semmiképpen ne használjuk fel nyers formában

Vásárlás után a legjobb, ha száraz, hűvös helyen tároljuk a tojást, főtt állapotban pedig minél hamarabb tegyük hűtőbe és pár napon belül fogyasszuk el. Lehetséges a tojás lefagyasztása is. Ha egészben lesz rá később szükségünk, akkor fagyasztás előtt keverjük össze a sárgáját és a fehérjét. Ha vanília krémet, vagy fagylaltot készítünk és megmarad a fehérje azt is külön lefagyaszthatjuk és később felhasználhatjuk olyan süteményekhez, amiben sok tojáshabra van szükségünk. Arról sose feledkezzünk meg, hogy a csomagolásra ráírjuk a fagyasztás időpontját és, hogy az adott csomagban hány darab tojás van. Ilyen formában akár néhány hónapig is eláll.

Néhány tipp a cukorbeteg diétához:

Reggelire: Tökéletes lágy tojás

A megmosott tojásokat hideg vízben tegyük fel főni. Ha elkezdett forrni a főzővíz, vegyük alacsonyabbra a lángot, hogy a hőmérséklet 90-95 fokra csökkenjen. Még 2-3 percig főzzük a tojásokat. Ezzel a módszerrel a hőre különböző mértékben érzékeny, eltérő fajtájú fehérjék kíméletesebben szilárdulnak meg, így sokkal krémesebb, lágyabb végeredményt kapunk.

Uzsonnára: Tojáspástétom

Hozzávalók: 2 db tojás, 1 evőkanál majonéz, 1 kávéskanál aprított lilahagyma, mustár, só, bors

Elkészítés: A tojásokat megfőzzük, a sárgáját a majonézzel, mustárral, sóval, borssal kikeverjük. A főtt tojásfehérjét apró kockákra vágjuk és az aprított lilahagymával együtt a kikevert sárgájához adjuk. Mártogathatunk bele nyers zöldségeket, de pirítósra, abonettre, puffasztott rizsre is kenhetjük.

Tápanyagtartalom: 202 kalória, 1 g szénhidrát, 16 g zsír, 11 g fehérje

Főételnek: Quiche Lorraine

Hozzávalók 6 személyre: 200 g liszt, 50 g búzakorpa, 125 g hideg vaj, 2db tojássárgája vízzel felverve, 100 ml tejszín, 2 db tojás, 300 g sonka felkockázva, só, bors, olívaolaj

Elkészítés: A lisztet és a korpát kenyérmorzsa állagúra dolgozzuk a vajjal és hozzáadjuk a tojássárgáját. Gyorsan összegyúrjuk és fél órára a hűtőbe tesszük. Igyekezzünk ezzel a lépéssel, mert ha a vaj megolvadj és bevonja a liszt szemcséket, nem lesz megfelelő állagú a tésztánk. Melegítsük elő a sütőt 180 fokra.

A fél órás pihenő után nyújtsuk ki a tésztát, tegyük egy 30 cm átmérőjű piteformába és szurkáljuk meg villával. Tegyünk bele sütőpapírt és szórjunk rá babot, lencsét, vagy rizst, hogy sütéskor ne emelkedjen meg a tészta. 15 perc alatt elősütjük a tésztát, közben egy tálban összekeverjük a tojást, a tejszínt, a felkockázott és olívaolajon megpirított sonkát, sóval, borssal ízesítjük. Kicsit hagyjuk hűlni a tésztát, majd öntsük bele a tölteléket és süssük 30 percig. Végül vegyük le a hőfokot 160 fokra és süssük még 15 percig. Még melegen a legfinomabb.

Tápanyagtartalom 1 adagban: 516 kalória, 28,7 g szénhidrát, 33 g zsír, 22 g fehérje

Desszertnek: Fagylalt alap

Hozzávalók (20 db 5 dkg-os gombóc): ½ l tej, ½ l tejszín, vanília rúd, 10 db tojássárgája, 18 dkg cukornak megfelelő édesítő

Elkészítés: A tejet, tejszínt, vanília rúd kikapart belsejét összefőzzük. A tojássárgáját az édesítővel fehéredésig keverjük. Óvatosan hozzáöntjük a vaníliás tej-tejszín keveréket, visszaöntjük a lábasba és sűrűre főzzük.

Miután kihűlt, fagyasztható edényben a mélyhűtőbe tesszük. Pár óra alatt megfagy, közben legalább kétszer turmixoljuk át, hogy a fagyás során keletkező kristályok összetörjenek, így krémesebb fagylaltot kapunk.

Ezt az alap receptet ízlés szerint átalakíthatjuk csokoládé, vagy bármilyen gyümölcsös fagylalttá, csak olvasztott csokoládét, vagy pürésített gyümölcsöt kell a vaníliás alaphoz kevernünk.

Tápanyagtartalom 1 db 5 dkg-os gombócban: 104 kalória, 2,1 g szénhidrát, 9 g zsír, 3 g fehérje

Húsvéti különlegesség: Sárga túró

Hozzávalók: 1,5 l tej, 9 db tojás, 80 g cukornak megfelelő édesítő, vaníliarúd, só

Elkészítés: Az egész tojásokat pici sóval jól felverjük, hozzáadjuk a hideg tejet, a vaníliarúd kikapart belsejét és az édesítőt. Lassú tűzön sűrűre főzzük, vizes konyharuhával kibélelt szűrőbe öntjük. Kb. fél óra múlva összekötjük a konyharuhát jó szorosan. Ahogy csepeg ki belőle a felesleges folyadék, mindig egyre szorosabbra kötjük a konyharuhát. Ha teljesen kihűlt, akkor bonthatjuk ki a konyharuhából és szeletelhetjük fel. Remekül megy a húsvéti sonka és kalács mellé, a hagyományos főtt tojás alternatívájaként.

Tápanyagtartalom (az egész adagra számítva): 1542 kalória, 79,5 g szénhidrát, 100 g zsír, 85 g fehérje

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés