Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

1 1 1 1 1 (1 Értékelés)

Magyarországon minden ötödik ember 60 évnél idősebb. Bár ötven év fölött beszélünk „érett korról”, a szervezet leépítési folyamatai 35-40 éves kor körül indulnak el. Időskorra jelentősen kevesebb a szervezet energia igénye, mivel a fokozatosan csökkenő izomtömeg miatt is lelassul az alapanyagcsere. Mivel az idősek szervezete már nyugalmi állapotban is kevesebb energiát igényel, ha kevés a mozgás, túlsúly még változatlan energia-bevitel mellett is kialakulhat.

 A WHO a következő szakaszokra osztja fel az időskort:
50-60 év – áthajlás kora
60-75 év – idősödés kora
75-90 év – időskor
90 év felett – aggkor
100 év felett matuzsálemi kor

A „megélhető” életkor számos tényezőtől függ, többek között a táplálkozástól is.
Idősebb korban gyakori a túlsúly, ami általában a változó kor után a nőknél jellemzően hasi típusú elhízás, amely nagyobb kockázatot jelent a cukorbetegség (ebben az életszakaszban csökkenhet a hasnyálmirigy inzulintermelése is, miközben csökken a szövetek inzulinérzékenysége) és a szív és érrendszeri betegségek kialakulására. Ugyanakkor testtömeg csökkenés is bekövetkezhet, mert étvágytalanság jelentkezhet az ízlelés és a szaglás gyengülése miatt. Időskorban is törekedni kell az egészséges összetételű táplálkozásra, de figyelembe kell venni, hogy romlik a tápanyagok hasznosulása, rosszabb az emésztés, a felszívódás. Ha a szervezetben legyengül a védekező képesség, fogékonyabbak lesznek a betegségek kialakulására, mint a fiatalabbak.

dairypeoductsA kevesebb mozgás miatt célszerű lenne energiában szegényebb étrendet összeállítani. Mivel idősebb korban már rögzültek az étkezési szokások, törekedni kell arra, hogy a megszokott ételeket készítsék el kedvezőbb összetételben (sovány hús, kevesebb zsiradék). A rosszabb hasznosulás miatt javasolt több teljes értékű fehérjét (hús, hal tojás, tej stb.) fogyasztani. Az érett korban levőknek különösen fontos a tejtermékek fogyasztása, mivel ezek nem csak jó minőségű fehérjét tartalmaznak, hanem fontos kalcium források. Fogyasztásuk - megfelelő D-vitamin bevitel mellett – hozzájárulhat a csontritkulás megelőzéséhez is.

A szénhidrátok közül elsősorban ajánlottak a zöldségek, főzelékfélék, gyümölcsök és a rostos gabonatermékek. Naponta 40-50 dkg gyümölcsöt lenne célszerű fogyasztani. Kevésbé ajánlottak a fehér lisztből készült termékek, és cukor, ami cukorbetegség esetén egyébként is tilos lenne. Magyarországon sokan kevés rostot fogyasztanak, ami egyik oka a gyakran előforduló székrekedésnek. A rostoknak pedig fontos szerepe van a vérzsírok és az étkezés utáni vércukorszint alakításában is, de az emésztőrendszerünkben található „jó baktériumok” (élőflóra, mikrobióta) szaporodásához is.
11 10 25 apples nutsA zsiradékbevitelre különösen ügyelni kell, mert a zsírokban van a legtöbb energia. Sok zsiradék lehet a sajtokban, húskészítményekben, ezért ezek közül a zsírszegényebb termékek az ajánlottak. Előnyösebb a préselt olajok fogyasztása, hevítés nélkül, pl. saláták készítésénél (pl. ciromos-olajos öntet). Naponta néhány dkg olajos mag is fogyasztható esetleg gyümölcsökkel (alma dióval), de nem ajánlott zacskó számra, sózott formában, este TV nézés közben.
Az energiát adó tápanyagok mellett fontos a vitaminok és ásványi anyagok megfelelő biztosítása is. Rendszeresen fogyasztandók a teljes kiőrlésű gabonatermékek, hüvelyesek, olajos magvak, zsírszegény tejtermékek, sovány húsok. Bőségesen javasoltak – lehetőleg nyersen – zöldségek, főzelékek és gyümölcsök. Amennyiben nem ezekből tevődik össze az étrend, szükség lehet étrend-kiegészítőkre. Általában az idősebb korosztálynak speciális összetételű készítményeket hoznak forgalomba. De figyelembe kell venni, hogy az étrend-kiegészítők fogyasztása nem helyettesíti az egészséges összetételű étrendet.
Arra is kell ügyelni, hogy az ízesítés ne elsősorban sózást jelentsen, mert az idősek között sokaknak magas a vérnyomása.

waterdeinkingA megfelelő folyadékbevitelre különösen ügyelni kell, mivel az életkor előrehaladtával csökken a szomjúságérzet. Gyakran előfordul, hogy nem csak a rosthiány miatt van a székrekedés, hanem a kevés folyadékbeviteltől is. Javasolt naponta legalább 2,2 liter folyadékot elfogyasztani. Ez lehet víz, ásványvíz, tea vagy limonádé (cukor nélkül), esetleg cukormentes üdítő (light vagy zéró). Az alkohol fogyasztása egyéni elbírálást igényel. Ha nincs kizáró ok, akkor naponta 1-2 dl bor vagy 3-5 dl sör megengedhető.
Az egészséges táplálkozás egyik alapja az étkezési ritmus kialakítása is. Kevésbé terheli az emésztőrendszer a napi 4-6 étkezésre elosztott energia-bevitel. A rendszertelen étkezés, a kihagyott főétkezések, az esti tévénézés közbeni „nasizások” is hozzájárulhatnak a testsúlyfelesleg kialakulásához, amely számos betegség melegágya.
Emésztőrendszeri problémák esetén a kevesebb zsiradék fogyasztása mellett javasolt a kímélő fűszerezés (zöld fűszerek: kapor, petrezselyem zöld, bazsalikom, majoránna, tárkony) használata a hagyományos magyaros ízesítés helyett (bors, csípős paprika, vöröshagyma, fokhagyma). A zöldségek és gyümölcsök esetében pedig célszerű kerülni a puffasztó rostok fogyasztását: gyümölcsök héja, apró magvak, vastag levél erezet (káposzta félék), száraz főzelékek. Emésztőrendszeri problémákat okozhatnak a füstölt, pácolt élelmiszerek is.
A táplálkozás mellett fontos tényező a mozgás, ami nem csak az izomszövet megtartásában segíthet, hanem nélkülözhetetlen a jó emésztéshez és a csontritkulás megelőzéséhez is.elderly exercise pain joints conditions arthritis 727937

Összefoglalva: Időskorban is fontos ügyelni az étrend összetételére mennyiségileg és minőségileg is. Az egészséges táplálkozás megvalósításához is kell pozitív életszemlélet, ami önmagában is kedvezően hathat az élet minőségére és hosszára.

Gyurcsáné Kondrát Ilona
dietetikus
élelmezés, és táplálkozás-egészségügyi szakértő

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

cukorbetegwebaruhaz