Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

Friss hírek

1 1 1 1 1 (1 Értékelés)

A nyári melegben megnövekvő folyadékvesztés mindenki számára veszélyes, de a cukorbetegeknél már a kezdődő kiszáradás is felboríthatja a cukoranyagcserét. A csökkent keringő vértérfogat vércukor emelkedést okoz, megváltozhat az inzulin hatása és igy hamar bajba kerülhetünk.

Az emberi test több, mint a fele víz. Naponta egy felnőtt ember kb. 2,5 liter folyadékot veszít, párologtatással (izzadás, lehelet), vizelettel, széklettel.

A napi vízszükséglet:

  • nők 2,5 l/nap
  • férfiak 3 l/nap
  • idősek 2,2 l/nap

A folyadékigényt befolyásolja a nagyobb energia bevitel, nagyobb konyhasófogyasztás, hányás, hasmenés, láz stb. De leginkább kell ügyelni a folyadék bevitelre nyáron, mert a nagy melegben fokozódik a bőrön keresztül a párologtatás (izzadás), ami jelentősen megemelheti a folyadék igényt.

A folyadékbevitellel nem szabad megvárni a szomjúságérzetet, hanem folyamatosan kell gondoskodni a pótlásról. Az idősebb embereknél kevésbé jelentkezik a folyadékhiány érzékelése. Fejfájás, szédülés, a szájnyálkahártya kiszáradása (cserepes száj), de a sötétebb színű, besűrűsödött vizelet, és a székrekedés is utalhat arra, hogy a szervezetnek több folyadékra lenne szüksége.

Szervezetünk a fehérjék, zsírok, és szénhidrátok elégetése során kb. 3-5 dl oxidációs vízhez jut. A többi folyadékot kívülről kell szervezetünkbe juttatni, enni- és innivalókkal.

A táplálékok víztartalma mellett számos lehetőség van a folyadék pótlására:

  • csapvíz
  • ásványvizek (szénsavas – enyhe és dús - , csendes)
  • gyógyvizek
  • teák (javasolt lenne ízesítés nélkül készíteni)
    • hagyományos, gyümölcs és gyógyteák
  • gyümölcslevek
    • frissen préselt változat a legegészségesebb
    • 100 %-os gyümölcslevek
    • 12-50 %-os gyümölcslevek, hozzáadott cukor nélkül
  • üdítők – cukorbetegek csak a cukormentes light termékeket fogyaszthatják!
  • alkoholos italok
    • 18 éves kor alatt nem ajánlott
    • „megengedhető dózisa" , melynek szív- és érrendszeri védő hatása is lehet:
      • férfiaknak: naponta 2-3 dl bor, vagy 5 dl sör
      • nőknek: naponta 1-2 dl bor, vagy 3 dl sör
    • nem ajánlott fogyasztani: májkárosodás esetén, hasnyálmirigy gyulladás esetén, magas triglicerid-szint esetén

Érdemes ügyelni arra, hogy kevésbé ajánlottak a túlhűtött italok, a szervezet számára előnyösebb lenne a langyos tea fogyasztása.

A folyadékok hozzájárulnak az ásványi anyag és nyomelem ellátáshoz is. Nagyon meleg környezetben, izzadással járó folyadékveszteség esetén, a kiválasztott ásványi anyagok pótlásáról is kell gondoskodni.

A folyadékok mellett előnyös a lédús gyümölcsök fogyasztása is, de csak az elfogyasztható szénhidrátmennyiségen belül (napi 50 g).

Gyurcsáné Kondrát Ilona
dietetikus

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

Hozzászólások   

0 # Chaty 2014-05-30 06:09
Jó ajánlás, én már rég megfogadtam, amikor közlekedem a lakásban, akár a fürdőszobában - ott is rendszeresített em egy ívó poharat - rendszerré vált a folyadék fogyasztás. Így levessel és egyéb lét tartalmazó gyümölcsökkel, stb. együtt kb 2-2,5 l folyadék naponta a szervezetemhez eljut.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet