Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

Friss hírek

1 1 1 1 1 (1 Értékelés)

Ön is egyike azoknak, akik minden újév hajnalán megfogadják, hogy többet fognak mozogni, majd februárra ez az elhatározás már köddé is vált? Nincs ezzel egyedül. Az éppen aktuális időjárástól kezdve, az idő és energiahiányon keresztül számos kifogás alkalmas a testmozgás kihagyására. Milyen akadályok – vagy inkább kifogások – gátolják a rendszeres testmozgást?

Íme néhány ötlet, amelyek segítségével lehetővé válik akár a mindennapos edzés is:

1. Kifogás: „túl fáradt vagyok a tornához."

Sokszor érezzük magunkat túlságosan fáradtnak ahhoz, hogy mozogjunk, de az esetek jelentős részében éppen a testmozgás hiánya okozza ezt az érzést. Még azok is, akik nagyon aktívak és rendszeresen edzenek, néhány hét kihagyás után lustának, lehangoltnak érzik magukat és nincs kedvük mozogni. A testmozgás azonban energiával tölt fel, és ehhez nagyon gyorsan hozzá lehet szokni. Persze minden nagy dolog az első kis lépéssel kezdődik, ezért munka közben is álljunk fel óránként, tegyünk meg néhány lépést, csináljunk nyak és vállkörzést, csípőfordítást és máris frissebben tudjuk folytatni a munkát. Az állómunkát végzőkre is ugyanez vonatkozik, hiszen ők bár állnak, nem mozognak.

2. kifogás: túl elfoglalt vagyok a tornához, nem fér bele az időmbe."

Az időhiányra való hivatkozás a leggyakoribb kifogás a rendszeres testmozgással szemben. Ilyenkor a legjobb,ha az edzést is beírjuk a naptárunkba a többi teendőnk, megbeszélésünk, találkozásunk közé, mert ezáltal ugyanolyan fontosságot tulajdonítunk ennek is, mint a többi feladatunknak. Ez persze nem azt jelenti, hogy kötelező 1 órát eltöltenünk az edzőteremben, miközben lógunk vagy elkéredzkedünk a munkahelyünkről. Ne felejtsük el, hogy minden plusz mozgás jót tesz. Ez megoldható úgy is, hogy egy megállóval hamarabb szállunk le és gyalog folytatjuk az utunkat a munkahelyünkig vagy gyalog megyünk el a pékhez friss kenyérért. Felejtsük el a liftezést, helyette használjuk a lépcsőt, és ebéd után sétáljunk 10 percet. A munka megvár, és ha a következő megbeszélés időpontjánál ezt figyelembe vettük, akkor időnk is lesz rá. Érdemes beszerezni egy lépésszámlálót – már 1-2000Ft-ért bármelyik hipermarketben kapható -, mert így magunk is nyomon tudjuk követni a fejlődésünket!

3. kifogás: „A testmozgás kényelmetlen."

A testmozgás igen kényelmetlen lehet, ha nincs a közelünkben park, edző vagy fitness terem. Ilyenkor szokott előfordulni, hgy végre rászánjuk magunkat egy jó kis kocogásra vagy intenzív sétára és elered az eső vagy éppen felbontják az utat kátyúzás és csatornázás miatt. Ennek kivédésére vegyünk egy torna DVD-t - már lehet nagyon jókat kapni -, így otthon, a megszokott környezetben tudjuk végezni a testedzést. Ha végképp semmi nem működik, akkor a kedvenc TV műsorunk nézése közben végezzünk rendszeresen gyakorlatokat!

4. kifogás: „Nem szeretek tornázni!"

A legtöbb felnőtt számára muszáj szórakoztatóvá tenni a testmozgást, mert viszonylag rövid idő alatt elvesztik a motivációt és abbahagyják. (Érdekes tény, hogy a gyerekeknek a mozgás önmagában örömet okoz, és élvezettel csinálják. Vajon mikor és miért tűnk el belőlünk ez az érzés? Hogy ne váljon unalmassá, rendszeressen változtassunk a gyakorlatokon, az intenzitásukon, azon, hogy egy feladatot milyen hosszan végzünk. A testmozgás persze nem csak a tornát jelenti. A jóga vagy egy tánctanfolyam pont olyan hasznos a mozgás szempontjából főleg, ha még élvezzük is!

5. kifogás: „Nem vagyok jól."

Szegény egészségünk egy következő nagy akadálya annak, hogy rendszeresen mozogjunk, pedig számos bizonyíték igazolja, hogy pont a testmozgás az, ami hozzájárul egészségünk megtartásához még akkor is, ha vannak különböző problémáink. Ezzel szorosan összefüggő kifogás az életkorunk, de szerencsére egyre több példa van arra, hogy a korhoz és egészségi állapothoz igazított testmozgást soha nem késő elkezdeni, mindig jótékonyan hat és és csak pozitív eredménye van!

6. kifogás: „A testmozgás unalmas!"

Ha ez az egyik legfőbb kifogásunk a testmozgással szemben, akkor idézzük magunk elé, hogy hogy szeretnénk kinézni és mennyire szeretnénk egészségesek lenni. Ez valószínűleg megfelelő motiváció lesz a számunkra ahhoz, hogy elterelje figyelmünket a testmozgás „egyhangúságáról". Nagy segítség lehet az is, ha nem kell egyedül mozognunk, és akár , végezzük a feladatokat. A jó társas kapcsolatok amellett, hogy szórakoztatók, növelik a kitartást is!

7. kifogás: „Túl nehéznek tűnnek számomra a gyakorlatok."

A túlságosan intenzív testmozgást az emberek többsége hamar feladja. Ha a mozgás során nem tudunk viszonylagos nehézségek nélkül beszélgetni, akkor valószínű, hogy a kelleténél intenzívebb a gyakorlat. Ilyenkor érdemesebb hosszabban, de könnyebb gyakorlatokat végezni, mert ne felejtsük el a legfontosabbat: a célunk az, hogy többet és rendszeresen mozogjunk!

8. kifogás: „Nincs semmi eredménye."

Nagyon fontos megértenünk és elfogadnunk, hogy a testmozgásnak nincs azonnali, láthatói jele. Ezt természetesen nem azt jelenti, hogy nincs eredménye sem. Gondoljunk csak arra, hogy a testmozgás energiát ad, felfrissít és kedvező folyamatokat indít el a szervezetünkben. Érdemes különböző célokat kitűznünk magunknak – pl. hetente 3 alkalommal intenzíven tornázom, havonta öt perccel növelem a testmozgásra szánt időt stb. . Az elért eredményeket érdemes felírni, mert így bármikor visszanézhetjük, hogy honnan indultunk és meddig jutottunk el. És amikor elértünk egy kitűzött célt, akkor feltétlenül jutalmazzuk meg magunkat, de ha lehet, ne ennivalóval!

9. kifogás: „ Kihagyás után nem tudom újrakezdeni."

Már egy rövid kihagyás a megszokott napirendben is elég lehet ahhoz, hogy feladjuk. Ilyen kihagyás lehet, amikor elutazunk nyaralni, lebetegszünk, valamilyen sérülést szenvedünk stb, amelyek időnként bekövetkeznek mindenki életében. Ez nem jelenti azt, hogy nem lehet újból felállítani a napirendet, amelynek szerves része a rendszeres testmozgás is. Persze lehetséges, hogy nem tudjuk azon a szinten folytatni, ahol hetekkel korábban abbahagytuk, de ilyenkor egy lassabb, kevésbé megerőltető gyakorlatsorral újra felépíthetjük.

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés