Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

Friss hírek

1 1 1 1 1 (1 Értékelés)

Fáradt vagyok! Fáj a fejem!
Nyilall a derekam! Merev a nyakam!
Nem férek bele a kedvenc farmeromba!
Lihegek a lépcsőn!!

Egy gyógytornász azonnal elkezd arról prédikálni, mennyire elengedhetetlen számomra a testmozgás.

Igen ám, de hány és hányféle sport, aktivitási mód létezik!! Bármelyikbe belekezdhetek? És ha magas a vérnyomásom? Ha fáj a bokám a lépcsőn felfelé? Lemegy a cukrom... felmegy a pulzusom! Ez ijesztő lehet. Talán jobb nekem, ha maradok a tévé előtt, a gyógyszerek és a diéta biztos védelmet nyújtanak (?).

Nem bízunk már a testünkben, ha elmúlt az idő felettünk, és esetleg túlestünk néhány akut és krónikus betegségen. Különösen bonyolult az élet, ha cukorbetegek vagyunk.

Futás... úszás... tenisz...vízisí...kötélhúzás??? Végül is fiatalon imádtam a focit... A tánc volt a mindenem...Egy-egy átszaladgált meccs után, egy napsütéses hegytetőre érve, micsoda felszabadult, könnyed érzés lett úrrá rajtam! Jó volna újra ezt érezni!

Egy gyógytornász arról ismerszik meg, hogy mindent mozgással igyekszik gyógyítani. Ezt tanulta, ez a dolga. De – ha komolyan veszi a hivatását – nem elégszik meg puszta buzdítással.

Egyéni kikérdezés, fizikai állapotfelmérés és elbeszélgetés után teljesíthető mozgásprogramot állíthatunk fel szinte bárkinek. Lehet az csonkolt végtagú, dializált, súlyos vesebeteg, látássérült, de akár nehezen gyógyuló sebekkel élő társunk, nekünk ő is sporttárs, aki életminőségében fejleszthető alany.

Az sem akadály, ha komoly fájdalmai vannak, váll-, térd-, derék-, vagy nyakproblémákkal küzd, apró lépésekkel, fokozatos fejlesztő munkával és orvosi konzultációkkal formába hozhatjuk magunkat.

Milyen hatással van a jól kivitelezett mozgás a cukorbeteg szervezetére? Lássuk csak:

  • csökken a vércukorszint
  • csökken a vérnyomás
  • csökken az inzulinszükséglet
  • csökken a testsúly
  • csökken a stressz
  • nő az általános erőnlét és izomerő
  • elégedettek és jókedvűek leszünk tőle

Néhány fontos szabályt és tanácsot viszont be kell tartanunk. Mielőtt belekezdünk, az orvosunkkal beszéljük meg, mire készülünk.

Tisztában kell lennünk saját mutatóinkkal.(vérnyomás, nyugalmi pulzusszám,vércukorszint, keton- és cukor a vizeletben nem lehet!)Aki soha nem sportolt, legyen óvatos, de aki nagy aktivitáshoz szokott fiatalon, viszont évek óta nem tette, az is bánjon csínján az erejével!

Amennyiben a vércukor 4-16 közt van, és nincs akut, erős fájdalom semelyik testrészünkben, húzzunk kényelmes cipőt, ruhát, tegyünk a zsebünkbe egy kis üveg vizet és pár szem szőllőcukrot, és sétáljunk egy fél órát! Indulás előtt lehetőleg mérjünk vérnyomást, de legalább a pulzusszámunkat mindenképp tudnunk kell. Tapintsuk ki mutató és középső ujjal a csukló feletti artériát, és húsz másodpercig számoljuk, majd szorozzuk hárommal. Vigyázat! Ne a másodperceket számoljuk, hanem a szívverést! :)

Aki nem biztos magában, keressen társat a mozgáshoz, főleg mi, nők szívesen és eredményesebben sportolunk társaságban.

Először sík terepen tegyük meg a távot, tempósan, de nem túl gyorsan. Ha érezzük, hogy meglódul a szívünk, újra pulzust mérünk. Ne hagyjuk nagyon magasra emelkedni, cukorbetegnek elég 60%-os terheléssel edzeni. Ez, 70/min. pulzusszám esetén maximum 110-es pulzust jelent. Amennyiben efölé szaladt, pihenéssel, mély légzéssel lecsökkentjük, és csak úgy folytatjuk a gyaloglást.

Ha a mozgás alatt, vagy az azt követő pár órában fájdalmat észlelünk lábunkban, gerincünkben, nem szabad annyiban hagyni, ki kell deríteni az okát, és kezelni kell, mielőtt újra nekivágunk.

Ha valódi eredményt akarunk elérni, kitartónak, türelmesnek kell lennünk, fokozatosan , és rendszerességre törekedve kell felépíteni a tervet.

Melegen ajánlom mindenkinek az újabban nagyon kedveltté vált sportot, a nordic walking-ot.

Két, speciálisan erre tervezett bot segíti lépéseinket, bekapcsolja a mozgásba a felsőtestet, komoly mértékben levesz a lábra háruló súlyból, ami kíméli a csípőt, a térdet, és a bokát. Segít az egyensúly megtartásában, ezáltal is védi az ízületeket. Gyorsítja a tüdő, és az egész test vérkeringését, a kéz pumpáló mozgása által. Erősíti és átmozgatja a vállkörüli izmokat is, és segítségükkel gyorsabban is tudunk járni, anélkül, hogy jobban elfáradnánk.

Nem megvetendő érv mellette, hogy szabadban végezhető sport, viszonylag kevés anyagi ráfordítással, és hamar elsajátítható. Léteznek budapesti sportkörök, amelyekhez csatlakozhatunk.

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

Hozzászólások   

0 # Huszár-Ujvári László 2014-07-02 04:44
A néptánc a legjobb mozgás.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet