Diab-Pont Magazin

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Legújabb cikkeink

Friss hírek

1 1 1 1 1 (1 Értékelés)

Ígéretemhez híven hadd írjak kicsit részletesebben egy széles körben használható, új sportágról, a nordic walkingról. Előrebocsátom, hogy én magam nem oktatom, csak gyakorlom, és élvezem áldásos hatásait, egyre több lehetőséget fedezve fel benne.

Az 50-es években, Finnországban megkezdett pályafutása immár elterjedt a világon mindenhol. A sífutás „szárazedzéseként" indult,teljesen önállósodott sport népszerűsége azért nő, mert szinte bárki űzheti, még az is, aki túlsúlyos, esetleg gerinc-, ízületi-, belgyógyászati problémákkal küzd.
A helyesen elsajátított és alkalmazott mozgásforma gyakorlása sokféle előnyös hatással bír.

Két, megfelelő hosszúságú bot segítségével történik, dinamikus, ritmikus mozgás, amely minden szervrendszerre jótékonyan hat. Ösztönösen helyes testtartást veszünk fel, ezt könnyebben meg is tartjuk a rendszeres mozgás következtében. Aki a számokat szereti, ámuljon el: testünk 600 izmát mozgatja át, 88-90 %-os hatékonysággal!

  • oxigénfelvevő képességünk 23%-kal nő
  • pulzusunk 16%-kal emelkedik
  • vérnyomásunk csökken(3 hónap rendszeres edzés után10- 20Hmm)
  • vérzsírszintünk (!) csökken
  • 20-40%-kal több kalóriát égetünk mint más sportok közben

Mivel a karok segítik a mozgást, a felsőtest is komoly munkát végez, ellentétben a sima futással, vagy sétával. Ezáltal a szív- és érrendszer intenzívebben dolgozik, így minden szerv, az agy is komolyabb oxigénellátásban részesül.

A karok, vállak, nyak- és hátizmok, mell- és hasizmok is aktívak, minek következtében a kalóriaégetés magas, a felsőtest is izmosodik, letapadt izmok lazulnak fel, ízületek mozgásterjedelme nő. Látványosan mutatja ezt egy emberi testről készült hőtérkép, tréning előtt, séta után, és nordic-bottal való gyaloglás után:

nordic-walking-02

Aki testi adottságai, súlya, szíve, ízületi állapota miatt nem tud futni, a botos tréning számára is lehetővé teszi a teljes test átmozgatását. Fontos, hogy ki-ki a maga stílusában, sebességével tanulja és űzze a sportot! Létezik 25 féle stílus, edzési forma, a gyengébb fizikumúaktól a versenysport kategóriáig. Migrénes fejfájások múltak el, inzulin adagok csökkentek, vérnyomást csökkentő gyógyszerek használata mérséklődött a rendszeres gyaloglás hatására.

nordic-walking-03Mozgásszervi betegségben szenvedőknek is ajánlhatom, mert levesz a csigolyák, csípő, térd, boka ütésterheléséből, súlyterheléséből. Ezzel kíméletesen táplálni kezdi a rossz vérellátású, kopott ízületeket.Az ízületi porcnak nincs saját vérellátása, a táplálása diffúzióval, a környező szövetekből történik, ezért fontos mozgatni, edzeni ízületeinket, vérellátásuk fokozásával. Az idős kor sem akadály!

A drága pénzen vett porcépítő szerek sem jutnak be intenzív mozgás nélkül a célba vett ízületbe! Nem beszélve a salakanyagok elszállításáról, ami ugyanilyen úton-módon történik.

Speciális gyaloglóbotok

Nem mindegy, milyen bottal gyaloglunk. Erre a célra kifejlesztett, formájában, anyagában egyedi botokat érdemes beszereznünk.

Nem támaszkodás céljára használjuk majd, hanem az elrugaszkodásban segít, kicsit a test mögött leszúrva vele. Ha túl rövid, nem érjük el a célunkat vele, nem jó a hatásfok, amivel gyaloglunk, ha pedig túl hosszú, úgy túlterheljük vele a kart, nagyobb mozgásterjedelemre, tengelyéből való nagyobb kitérésre kényszerítve, mint ami optimális. Olyan esetben, ha a csukló, könyök gyönge, műtve volt, egyenesen ártunk vele. Ezért is fontos minden esetben egyéni tempóban, személyes vezetéssel tanulni, lehetőleg képzett gyógytornász-nordic edzővel. Az ideális hosszt egy egyszerű számítással megállapíthatjuk: testmagasság*0,67 (a testmagasság kétharmada).

nordic-walking-09

A botok anyaga alumínium, vagy még jobb a carbon-üvegszál keveréke. Az ilyen botok gyakorlatilag elnyűhetetlenek, a mi esetünkben a maximális carbontartalom a 60%-ot ne haladja meg, ez az ízületek kímélése miatt fontos. A markolat ne legyen rücskös, bütykös, a mellékelt ábra szerint a legjobb a sima, egyenes parafa markolat, kézre kapcsolható pánttal. Erre azért van szükség, mert a helyesen kivitelezett mozgás közben elengedjük a botot, kilazítva a kéz szorítását, amitől kirepülne a kezünkből.

nordic-walking-08A jó bot hegye szilárdan kapaszkodik a talajba, de lehet rá gumisapkát húzni, ha rákényszerülünk, hogy kemény felszínen használjuk, bár nem igazán jó a beton-aszfalt burkolaton menni, lehetőleg természetes talajon gyakoroljunk, mert különben elveszítjük a mozgásforma jótékonyan ütéscsillapító hatását.

Ám, mielőtt vásárlásra szánná el magát valaki, érdemes személyes tapasztalatot szerezni, szakavatott helyen, hogy valóban beválik-e ez a mozgásforma?

Amennyiben elhatározásra jutna valaki, az alábbi linkekre kattintva, (a teljesség igénye nélkül!), találhat megfelelő eszközt a gyalogláshoz:

http://aktivsport.hu/tura-kempingfelszerelesek/turabotok/nordic-walking-turabot/

http://www.decathlon.co.hu/kereses?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=S-1+Nordic+walking+bot&submit_search=

http://sarkcsillagsport.hu/termek/kv-plus-exclusive-clip-kek-nordic-walking-bot/

http://sarkcsillagsport.hu/termek/kv-vento-clip-feher-nordic-walking-bot/

Mint minden sportnál, itt is lényeges a bemelegítés, nyújtás, és a cukorbetegek, szív-és vérnyomás panaszokkal küzdők edzés előtti és közbeni pulzus-ellenőrzése. Ne feledjük a már megbeszélt folyadékbevitelt, szénhidrát és tápanyag- utánpótlást! A számunkra létfontosságú gyógyszerek nélkül sem szabad nekivágni az edzésnek.

Mindenkinek eredményes sportolást, épülést kíván:

Mihálffy Anna
gyógytornász

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés